Erfarenheter av praktik på Boozt

Porträtt av Jesper
Jesper Lindqvist, praktikant på Boozt. Foto: Thea Sandin

Ekonomihögskolans karriärcenter fick möjlighet att besöka Jesper Lindqvist, student på kandidatnivå inom företagsekonomi, som har praktiserat på Boozts huvudkontor i Malmö.

Jesper Lindqvist är kandidatstudent i företagsekonomi och under vårterminen har han praktiserat på Boozts huvudkontor i Malmö. Ekonomihögskolans karriärcenter besökte honom på hans praktikplats och fick en inblick i vardagen som praktikant.

Hej Jesper, kan du berätta lite mer om dig själv och vad du gör här?
– Jag praktiserar på inköpsavdelningen och jag gör vanligtvis lite av varje. Vi är här för att lära oss och jag får lära mig mycket om de olika delarna av företaget.

Jesper fortsätter med att berätta om en vanlig dag på jobbet, som kan innebära både dagliga uppgifter, som att titta på beställningar och prata med leverantörer, samt göra presentationer och allmän företagsadministration.

Jesper framför en dator

Vad har varit det roligaste med praktiken?
– Allt! Det händer alltid oväntade saker men som jag sa, jag gillar att lösa problem.

Finns det någon kunskap från ditt kandidatprogram som har varit särskilt användbar under denna praktik?
– Jag skulle definitivt säga att organisationskunskaperna har varit ganska användbara, men även presentationskunskaper. Däremot känner jag att vi borde ha fått mer praktiska färdigheter i till exempel Excel, PowerPoint. För jag känner att om jag hade vetat det i förväg skulle det ha hjälpt mig mycket i början av praktiken. Men som tur är får jag mycket hjälp här med Excel.

Det finns många saker som liknar det Jesper har lärt sig under utbildningen och han säger att det är riktigt intressant att få sätta de teoretiska färdigheterna till användning praktiskt. Allt är dock inte som hans lärare på Ekonomihögskolan har lärt honom.

– Ett företag är baserat på riktiga människor. Man kan inte riktigt sammanfatta ett företag enbart baserat på siffror och statistik och all hård data. Det är också baserat på människor, flexibla saker och flytande saker. Det finns också många skillnader mellan teori och praktik, vilket jag tycker är ganska intressant, säger han.