Vilken hjälp kan du få från karriärcenter?

Karriärcenter hjälper studenter som är intresserade av att lära sig om arbetslivet, diskutera karriäralternativ, hitta intressanta jobb, praktikplatser och andra karriärrelaterade frågor.

Hör från några studenter vilken hjälp de har fått från Karriärcenter:

Profilbild av August Hedenstierna Jonson
August Hedenstierna Jonson

August Hedenstierna Jonson, Kandidatprogram Economy and Society

Vad håller du på med för tillfället?
Jag förbereder mig för vidare studier, men söker också något slags sommarjobb. Alternativt, om jag hittar något riktigt spännande jobbmässigt som inte involverar vidare studier, skulle det också vara kul. Men planen är att fortsätta min utbildning.

Varför besökte du Karriärservice idag?
Jag hade ett par saker jag ville ha hjälp med. Jag ville ha min LinkedIn-profil kontrollerad, jag ville ha ett personligt brev korrekturläst och vi skulle granska mitt CV, men hann vi inte med.

Profilbild av Anna Holm
Anna Holm

Anna Holm, magisterstudent European and International Trade and Tax Law

Vilken typ av hjälp fick du från Karriärcenter?
Det är av flera anledningar. Först och främst kommer jag från en statsvetenskaplig bakgrund och har även en magisterexamen i statsvetenskap. På grund av detta vet jag inte riktigt vilken typ av karriärmöjligheter det finns inom handelsjuridik, vilka dörrar som nu öppnas för mig på grund av det här programmet. För det andra ville jag bara diskutera hur jag ska tänka angående min karriär och få lite hjälp med att se över mitt CV och sådant.

Varför ska studenter söka hjälp från Karriärcenter?
Dels för att det är så bekvämt och jag fick ett möte väldigt snabbt. Det kan också ge dig hjälp. Antingen om du känner dig väldigt förvirrad över allt och inte vet vad du ska göra eller hur du ska göra, eller om du har mycket specifika frågor. Jag kunde skicka mitt CV och personliga brev till Karriärcenter efter vårt möte och jag fick riktigt bra kommentarer på det vilket var till hjälp.

Profilbild av Tereza Holšánová
Tereza Holšánová

Tereza Holšánová, Masterstudent International Marketing and Brand Management

Vilken typ av hjälp fick du från Karriärcenter?
Hon tittade igenom mitt CV och LinkedIn och gav mig några rekommendationer eftersom hon sa att det var bra, men att jag borde lägga in lite mer information om vad jag presterade i de jobb jag listade, eller vad min favoritkurs är på universitetet. Och jag fick lite hjälp med jobbansökningar också, och vad jag ska fokusera på mer specifikt om jag söker ett visst jobb. Speciellt om det är något speciellt jag ska fokusera på här i Sverige, om HR-företagen letar efter något jag inte vet om.