Stiftelser och nätverk vid nationalekonomiska institutionen

Vid nationalekonomiska institutionen finns följande stiftelser och nätverk.

Stiftelser

Arne Rydes stiftelse

Arne Rydes stiftelse bildades till minne av Arne Ryde och stiftelsens syfte är att främja avancerad ekonomisk forskning, i samarbete med Nationalekonomiska institutionen vid Lunds universitet. Stiftelsen ger stöd till konferenser, symposier, föreläsningsserier och publikationer som initieras av fakultetsmedlemmar vid institutionen.

Arne Rydes stiftelse

Stiftelsen till Pontus Roos minne

Pontus Roos, var en kreativ och innovativ person som var starkt övertygad om möjligheterna att utveckla och tillämpa nationalekonomiska teorier för att lösa praktiska problem inom såväl tjänste- som industrisektorn. Denna stiftelse har tillkommit för att upprätthålla hans minne som nationalekonom, samt som mycket god vän och sann gentleman. Mottagaren ska vara doktorand, alternativt yngre disputerad forskare, i ämnet nationalekonomi vid Lunds universitet.

Stiftelsen till Pontus Roos minne

Nätverk

SNEE - Svenska nätverket för Europaforskning i ekonomi

Svenska nätverket för Europaforskning i ekonomi organiseras på uppdrag av den svenska regeringen, för att samla forskare vid svenska universitet som arbetar med Europaforskning ur ett ekonomiskt perspektiv.

SNEE - Svenska nätverket för Europaforskning i ekonomi

KWC - Knut Wicksell Centre

Knut Wicksell Centers mål är att bedriva högkvalitativ forskning inom finansområdet, genom att samla forskare och näringslivspartners inom nätverket.

KWC - Knut Wicksell Centre