Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studenter och alumner berättar

Här får du en inblick i erfarenheterna från våra nuvarande studenter samt insikter från våra tidigare studenter och alumner på Ekonomihögskolan. Vad säger några av våra nuvarande studenter om deras utbildning? Och hur menar alumnerna att deras utbildning har format deras respektive vägar och hur applicerar de sina kunskaper och erfarenheter i sina aktuella yrkesliv?

Vad tycker studenterna?

Det finns många studentröster vid Ekonomihögskolan och vi vill lyssna på dem alla. Den här sidan uppdateras regelbundet med filmer och / eller intervjuer för att levandegöra våra utbildningar och ge dem en aktuell bild.

Lyssna vad Svetlana och Viktor, studenter på det treåriga Ekonomie kandidatprogrammet, tycker om sin utbildning!

Upptäck vårt levande alumninätverk!

På Ekonomihögskolan värderar vi våra tidigare studenter högt och strävar efter att upprätthålla ett starkt och nära samarbete med dem. Utforska också vår samverkanssektion för att lära dig mer om vårt aktiva alumniarbete och hur du kan delta!

The programme also invites different types of marketing practitioners to give guest lectures and share real-life cases, industrial trends, or career insights

Felicia Sandberg, alumn från masterprogrammet i International Marketing and Brand Management, som nu jobbar som Senior Data Martech Specialist på DFDS.

Melissa Dogo (tidigare Melissa Bojang) som diplomerades 2020 har tillämpat det hon lärt sig från masterprogrammet i entreprenörskap i sitt arbete på WaterAid Sverige och SIWI – Stockholm International Water Institute. Hon berättar att hon på sin arbetsplats har introducerat ramverk hon lärt sig under programmet som handlar om nytt tänkande och innovation inifrån.

Till exempel var modulen om entreprenöriell marknadsföring mycket användbar eftersom hon kunde utnyttja kundresan och värdekartläggning för att bättre förstå slutanvändarna. Att lära sig om samskapande och möjlighetsidentifiering hjälpte också henne och organisationen att hitta nya partners. Strategiskt sett rådde hon sina kollegor att använda NABC- och värdeerbjudandemodellen när de i sin ideella organisation jobbade med förändringsledning. Hon använde också the Business Model Canvas för att bättre förstå hur man kan förbättra erbjudanden till kunder och partners.

"Även om jag inte arbetar för en start-up, är mina kunskaper användbara för att hjälpa ideella organisationer som vill utvecklas och vara innovativa. Jag kan vara med och fylla ett kompetensgap här eftersom många människor inte har en entreprenörsbakgrund inom affärs-/innovationsområdet. Jag är tacksam för den fantastiska utbildningen vid Ekonomihögskolan och för att mina lärare försåg mig med väsentliga färdigheter för att göra skillnad, oavsett vilken sektor jag arbetar inom," säger Melissa.

Portrait photo of a woman.

Tidigare student på magisterprogrammet i International Marketing and Brand Management, Felicia Sandberg, jobbar numera som Senior Data Martech Specialist på DFDS.

Ett par viktiga faktorer påverkade Melissa att söka till programmet:

– Jag upptäckte min passion för att arbeta med marknadsföring efter att ha avslutat en tidigare kandidatexamen i internationell ekonomi. Att fortsätta på detta magisterprogram var ett sätt att förbättra min kunskap om internationell affärsverksamhet och få specialiserad kunskap om marknadsföring och varumärken, säger Felicia.

Enligt Melissa sticker masterprogrammet i Marketing and Brand Management ut bland annat när det gäller metodik och verkliga fall:

– Det välutvecklade kursinnehållet hjälper studenterna att följa olika karriärvägar inom marknadsföring. Att använda den sociologidrivna forskningsmetodiken bygger en stabil grund för att kunna göra karriär inom marknadsföringsanalys eller vidare akademiska studier. Grupparbete utvecklade våra samarbets-, kommunikations- och problemlösningsförmåga, vilket är avgörande för de flesta roller inom marknadsföring. Programmet bjuder även in olika gästföreläsare som delar med sig av verkliga fall, trender och karriärtips. Den praktiska kunskapsdelningen breddar utan tvekan studenternas horisonter och gör dem redo att ta klivet ut i karriären!

Foto av kvinna med träd i bakgrunden.

Josefin Römbo som studerade handelsrätt på Ekonomihögskolan arbetar idag som Regelefterlevnadsansvarig på InsurecSec. Vad var unikt med detta program och vad har hon haft nytta av i arbetslivet?