Studieuppehåll och studieavbrott
Har du funderingar på att avbryta dina studier eller ta ett uppehåll, eller är det dags för dig att återuppta dina studier? Här får du information om hur du ska gå tillväga. Kontakta din studievägledare eller programkoordinator om du behöver hjälp.
Studieuppehåll
Om du behöver ta en paus i studierna ska du anmäla ett studieuppehåll till din programkoordinator eller studievägledare. Då det finns särskilda skäl kan du beviljas studieuppehåll med platsgaranti, både för program– och kursstudier. Särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller andra omständigheter som exempelvis vård av barn, värnplikts– eller civilpliktstjänstgöring eller studentfackliga uppdrag. Utan särskilda skäl har du inte platsgaranti utan du återvänder till utbildningen i mån av plats. Om du lämnar utan att anmäla studieuppehåll minskar dina chanser att komma tillbaka senare.
Det finns ingen formell tidsgräns för hur länge du kan ha studieuppehåll, men du bör tänka på att kurser och program kan ändra innehåll och struktur under tiden du har studieuppehåll. Studieuppehåll medges ej under första terminen på programmet.
Du ansöker om uppehåll ett studieår i taget. Ett undantag är Ekonomie kandidatprogrammet där du kan ha uppehåll under en termin. Du ansöker om studieuppehåll hos ansvarig institution. Du måste ansöka om studieuppehåll senast 15 juni inför höstterminen alternativt 15 december inför vårterminen.
Ansökan om studieuppehåll
Fyll i mejlmallen nedan och mejla till din koordinator/studievägledare för att ansöka om studieuppehåll.
Ämne: Ansökan om studieuppehåll
Jag vill ansöka om studieuppehåll enligt följande.
Namn:
Personnummer:
Program:
Gällande termin/-er:
Anledning till uppehåll:
Jag planerar återkomst följande termin:
Anmälan för att återuppta studierna
Ekonomie kandidatprogrammet
För att återkomma till studierna på Ekonomie kandidatprogrammet ska du anmäla dig till kurser för nästkommande termin på antagning.se senast 15 april för höstterminen och senast 15 oktober för vårterminen.
Övriga program
För att kunna återgå till studierna måste du anmäla dig senast den 15 oktober respektive 15 april terminen innan studierna ska återupptas. Anmälan görs direkt till din programkoordinator. Om återkomst är till den femte terminen måste du också göra dina val inför terminen. Kontrollera ditt programs utbildningsplan för att se vad som gäller.
Studieavbrott
Om du har bestämt dig för att inte fullfölja studierna på en utbildning som du redan påbörjat ska du anmäla studieavbrott. Ett studieavbrott innebär att du avbryter studierna och avsäger dig din studieplats på en kurs eller ett program.
Studieavbrott på kurs
Om du gör avbrott på en kurs kan du inte kunna söka utbildningen igen men du kan ha möjlighet att komma tillbaka till utbildningen i mån av plats. I sådant fall tas kontakt med din programkoordinator eller studievägledare på den institutionen där kursen ges. Du kan själv lägga in ett studieavbrott i Ladok. Kontakta din institution om du behöver hjälp.
Studieavbrott på program
Om du vill avbryta dina studier på programmet helt och hållet ska du anmäla studieavbrott. Skulle du ångra dig efter att du har gjort ett avbrott kan du söka utbildningen igen via antagning.se. Alternativt kan du kontakta institutionen och be om att få återuppta studierna. Fyll i mejlmallen nedan och mejla till din koordinator/studievägledare för att meddela att du vill göra studieavbrott.
Ämne: Anmälan av studieavbrott
Jag vill meddela studieavbrott enligt följande.
Namn:
Personnummer:
Program:
Avbrottsdatum:
Anledning till avbrott:
Tidigt avbrott
Avbrott på kurs som görs inom tre veckor från kursstart får samma betydelse som ett återbud. Det innebär att din registrering tas bort och att du kan söka utbildningen och konkurrera om en plats på nytt. Om du har bestämt dig för att inte påbörja en kurs som du har blivit antagen till är det viktigt att du meddelar återbud så snart som möjligt så att platsen eventuellt kan gå vidare till nästa sökande i reservlistan.