Handelspersonal och lärande
Handelns kunskapsbank
Vilka utmaningar står detaljhandelspersonalen inför i sitt dagliga arbete? Vad behöver dagens kunder och hur uttrycker de dessa behov i butik? Vilka förutsättningar har butikspersonalen? Och vilka förutsättningar behöver de för att möta kundernas behov i det samtida detaljhandelslandskapet?
Vi vet redan att detaljhandelspersonalen är avgörande för att skapa (en positiv eller negativ) kundupplevelse i butikerna. Trots vikten av detaljhandelspersonal utforskar relativt lite forskning de utmaningar personalen står inför och hur de lär sig att hantera dessa utmaningar.
På den här sidan hittar du rapporter, webbinarier med mera om detaljhandelspersonal och lärande.
Arbetskraft med rätt kompetens
Rätt kompetens är en grundläggande förutsättning för att både företag och samhället i stort framgångsrikt ska kunna möta existerande och kommande utmaningar. I dagens snabbt föränderliga värld är förmågan att utveckla och ställa om kompetens viktigare än någonsin. Det är uppenbart att kompetensutveckling är grundläggande i dagens kunskapssamhälle.
Läs mer om varför vi behöver tänka på lärande på nya sätt, i detta blogginlägg från 2022.
Kompetens och arbetsplatslärande inom supply chain management
Pernilla Derwiks doktorsavhandling från 2020 ger en grundlig och unik översikt över kompetens inom supply chain management. Hon erbjuder nya insikter i lärandeprocessen för de som arbetar med supply chain, och insikter i hur organisationer kan stödja kompetensutveckling.
Läs Exploring competence and workplace learning in supply chain management (på engelska).
(När) Är det värt att investera i det personliga servicemötet?
Handel har mycket att vinna på att tillhandahålla mer automatiserade kundresor och prioritera medarbetarnas tid där det ger mest avkastning. Läs mer i det här open access kapitlet (på engelska).
Följ oss
Följ oss på sociala medier och få senaste nyheterna och insikterna från Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet.
Personalens roll i servicemötet
Digitalisering och nya kundbeteenden har förändrat handelsarbetet i flera avseenden. Läs vår rapport från 2022 (pdf).
Personalens roll i servicemötet
Återförsäljare lägger tid på att hjälpa kunder som faktiskt kan hjälpa sig själva. Detta kanske inte innebär avancerad teknik, snarare att bättre utnyttja de möjligheter som redan finns. Se webbinariet.
Framgångsrik kompetensutveckling
Forskning visar att handelspersonal lär sig i informella miljöer. Den här rapporten från 2022 (pdf) förklarar hur man kan utnyttja kraften i informellt lärande för att möta handelns utmaningar och för att ge kontinuerliga lärandemöjligheter.
Är det rimligt att satsa på det personliga kundmötet i den fysiska butiken?
Ska handel investera i mer personliga servicemöten i butik, eller satsa på mer automatiserade kundresor? Se den här videon för att ta reda på det.
Personalens roll i framtidens fysiska butik
I denna video diskuterar forskare från Centrum för handelsforskning vad som blir personalens roll i framtidens butik.