Markus Lahtinen ny ordförande för Säkerhet för Näringsliv och Samhälle

Markus Lahtinen inklippt framför SNOS logotyp.

Markus Lahtinen, universitetsadjunkt och forskare på Institutionen för informatik på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, tillträdde maj 2024 som ordförande för tankesmedjan Säkerhet för Näringsliv och Samhälle (SNOS).

SNOS-nätverket är en ledande aktör inom säkerhets- och trygghetsfrågor. Genom att driva opinionsbildning och sprida nyheter via sina plattformar SecurityUser.com och den internationellt fokuserade SecurityWorldMarket.com, strävar de efter att öka medvetenheten och förbättra säkerhetsstandarderna i Sverige och globalt.

– Jag har varit inbjuden till den här tankesmedjan i Stockholm sedan 2022, men den startades 2009 av en publicist och redaktör som heter Lennart Alexandrie, med det uttalade syftet att jobba lite bildande, opinionsbildande, sammanföra olika intressenter och aktörer i samhället. Det uppenbara är det som framgår av titeln näringsliv och samhälle – men det finns även andra aktörer. Det finns ju akademin som jag själv representerar. Så en ambition är också att få in bästa tillgängliga kunskap på det här området. Ta in talare som syns i samhällsdebatten och som kan säga något initierat om vad som har hänt historiskt, vad som händer nu och vad som kommer att tänkas hända i framtiden, säger Markus Lahtinen.

När tankesmedjan grundades år 2009 var Åke Andersson, med en bakgrund från Securitas i Sverige, den första att ta rollen som ordförande. Stafettpinnen lämnades år 2016 över till Kristina Axén Olin, riksdagsledamot för moderaterna. Nu välkomnar organisationen Markus Lahtinen som sin tredje ordförande.

– Med tanke på vilka som tidigare varit ordförande känns det särskilt hedrande att få ta över ordförandeskapet, säger Lahtinen i en artikel i den digitala nyhetskanalen Security User.

Ny SNOS-ordförande: Markus Lahtinen efterträder Kristina Axén Olin – SecurityUser.com

Markus Lahtinens forskning ledde honom till ett aktivt deltagande i SNOS:s årliga säkerhetsmässa, #TrygghetNu. År 2024 deltog han både som moderator och talare. Vid dess start år 2012 var #TrygghetNu främst fokuserat på frågor relaterade till Markus forskningsområde, men med tiden har mässans inriktning breddats. Trots denna breddning förblir Markus en central person i diskussionerna.

Den har ju då utvecklats genom åren. Jag tror att det började för cirka tio år sedan. Då hade vi ganska starkt fokus mot det som har varit mitt forskningsområde, nämligen kamerabevakning i samhället. Det handlar om de undersökningar jag hade gjort om hur allmänheten ser på kamerabevakning. Det har varit min inkörsport till den här rollen som jag har tagit nu.

Teknikutvecklingens utmaningar

Frågorna inom SNOS och inom säkerhets- och trygghetsdiskussioner generellt utvecklas i rasande takt tillsammans med samhällets tekniska framsteg. Denna dynamiska utveckling innebär ständigt nya möjligheter för aktörer inom säkerhetsområdet, men även nya risker och utmaningar. Markus Lahtinen är både insatt och intresserad av vad dessa ändringar kan innebära för samhället och individen.

– Det är ingen nyhet att teknikutvecklingen ställer en massa frågor till oss om den personliga integriteten. Kanske på ett sätt som vi inte riktigt kan mäta med den gamla linjalen enligt personlig integritet. Det förändras. En av de saker som jag såg i den sista omgången av den här opinionsundersökningen jag gjorde var att mycket av frågan om den personliga integriteten, så som den debatterades på 2010-talet, handlade om samhällets behov av bevakning, vilket är grunden för boken 1984 som skrevs på 40-talet. Det är ju inte riktigt det landskapet vi har idag. Idag är det storföretagen som har en betydligt mer detaljerad insyn i vad vi gör i vardagen.

Betydelsen av EU-lagstiftningar inom bevakningsfrågor har ökat markant de senaste åren. De rättsliga förutsättningarna idag skiljer sig avsevärt från hur de såg ut för bara några år sedan. Denna utveckling är något som den nya ordföranden ser som en utmaning.

– Jag tror att det är lite svårare när man kommer upp på en så pass hög parlamentarisk nivå som att det är överstatligt. Men hur man än vrider och vänder på det så kommer EU-regelverken att spela en avgörande roll. Vi har exempelvis frågan om ansiktsigenkänning där den sittande regeringen har drivit på ganska hårt mot att lansera olika typer av liberaliseringar för brottsbekämpande myndigheter. Och den frågan måste samordnas mot en europeisk nivå också. Så vi får se var det landar.

Framtidsplaner och råd

Markus Lahtinen har nyligen delat med sig av vad han ser fram emot i sin nya roll. Han uttryckte bland annat en vilja att återuppta det arbete som hans föregångare har påbörjat.

– Det är väl att fortsätta det arbetet som de tidigare ordförarna har inlett och förvaltat. Men sen kanske också använda en del av de kontakter jag har, dels nationellt men också internationellt.

För de som är intresserade av att engagera sig i säkerhetsfrågor har Lahtinen några värdefulla tips att erbjuda.

– Ett av de råden jag har är att bevaka frågor som människor uppfattar vara utmaningar eller problem som man på något sätt vill täppa till. Det får man gärna höra av sig till mig kring. Men sen är det ju också att fortsätta samtalet i dels den mediala sektorn. Ett alternativ kan vara att vända sig till de traditionella mediekanalerna. Ett annat är också att använda de sociala medierna. Vad man än tycker om dem så är det en kanal som många vistas i.