Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Lägre matmoms – men blir maten billigare?

Man handlar mat i butik.

Hur kommer moms-sänkningen att påverka konsumenterna enligt professor emeritus Lars Jonung? Och varför är konkurrensen avgörande för matpriserna?

Regeringen och Sverigedemokraterna vill halvera matmomsen. Sänkningen ska göras från tolv till sex procent i april nästa år. I ett aktuellt inslag i Sveriges Radio intervjuades Ekonomihögskolans Lars Jonung, professor emeritus i nationalekonomi, om hur han reagerade på beskedet och hur detta kommer att påverka konsumenterna.

– För mig som forskare är detta en utmärkt illustration av ett historiskt mönster, menar Lars Jonung.

Lars Jonung beskriver hur matpriser alltid stått i centrum för den politiska debatten. Han påminner om romarriket, där ’bröd och skådespel’ var avgörande för att hålla folket nöjt. För makthavarna gäller samma logik än i dag.

– Det som händer nu är en kortsiktig förändring, en engångsändring då matpriserna kommer att sänkas i bästa fall med 6 procent men på längre sikt bestäms ju inte matpriserna av momssatserna utan de bestäms av andra ekonomiska faktorer. 

På längre sikt krävs politiska beslut

Lars Jonung bedömer att sänkningen snabbt ger lägre matpriser, men på längre sikt krävs politiska beslut om den ska bestå. Hans prognos? Att politikerna inte kommer att riskera en höjning när den temporära momssänkningen upphör den siste december 2027.

– Det viktigaste är att vi har konkurrens på livsmedelsmarknaden. Här har vi ett bekymmer eftersom ett stort antal kommuner i Sverige har monopol på etablering av livsmedelsbutiker. De har använt sitt monopol till att hindra lågpriskonkurrenter från att etablera sig. 

Lars Jonung anser att regeringen borde planera för att avskaffa det kommunala planmonopolet för bostäder och livsmedelsbutiker för att på så sätt öppna för en bestående sänkning av våra matpriser. Det är konkurrensen på lokal nivå som är avgörande för vad som kommer att hända. 

– Då öppnar vi upp för en verkligt bestående sänkning utav våra matpriser. En god konkurrens inom livsmedelsbranschen kan på sikt driva ner priserna.

Uppstickare

På frågan om vi behöver fler uppstickare på livsmedelsmarknaden svarar Lars Jonung att det gör vi. Men hur stöttar man uppstickarna?

– Enda sättet är att ge uppstickarna fritt tillträde till marknaden. Vi ska inte ha ett planmonopol som vi har idag som förhindrar lågpriskonkurrensen. Vi ser att kommuner effektivt utestänger lågprisbutiker som exempelvis Lidl, detta stoppar konkurrensen och håller uppe livsmedelspriserna på en nivå där de inte behöver ligga. 

Jag ser positivt på framtiden för lågprisaktörer

 

Vi följde upp med ett par ytterligare frågor om konsumenter och lågprisaktörer.

Vad kan konsumenterna själva göra för att pressa priserna? 

– De kan välja butiker med lägst priser. Detta är det bästa konsumenterna kan göra för att pressa priserna. 

Hur ser du på framtiden för lågprisaktörerna i Sverige?

– Jag ser positivt på framtiden för lågprisaktörer, givet att de tillåts etablera sig på den svenska livsmedelsmarknaden.