44 år med Carbonnier, statistiken ljuger inte

Pierre Carbonnier

När en tidigare student fick höra att vår universitetslektor i statistik, Pierre Carbonnier, skulle gå i pension fick vi frågan: Skulle vi göra ett inslag om honom? Studenten gillade honom skarpt och tillade att även hans mor hade haft Pierre som lärare och tyckte att han var ganska fantastisk.

Få, om ens någon, statistiklärare kan hävda att den har nått ut till och inspirerat fler studenter än Pierre Carbonnier, som har undervisat i 44 år här på Ekonomihögskolan.

Allt började på slutet av sjuttiotalet när han studerade på ekonomiprogrammet och pengarna började tryta mitt under terminen. Turligt nog fick han möjlighet att vikariera på en högstadieskola och när pengarna var slut nästa år kunde han göra samma sak igen.

Studierna gick ganska bra trots att han var borta och undervisade en hel del, men han hade en tenta i statistik som han var tvungen att göra om och det råkade vara så att hans professor, Svante Körner, tänkte anställa en undervisningsassistent inför nästa termin.

– Jag klarade min tenta för Svante Körner och kort därefter fick jag ett positivt svar om assistenttjänsten. Så, jag började i september 1980 och sedan har jag bara fortsatt, säger Pierre Carbonnier med ett leende.

Sedan dess har han hållit sig till undervisning och egentligen aldrig riktigt fastnat för forskningen. Det verkar ha varit ett riktigt bra val eftersom han har fått utmärkelsen årets lärare tre gånger (1996, 2009 och 2019) på Ekonomihögskolan och en gång för hela universitetet (2010).

Datorer sedan 1982

Han medger att han är en siffermänniska, men skulle han gett sig in i forskningen tror han att det förmodligen hade varit inom samhällsvetenskaperna eller företagsekonomi snarare än statistik.

– Vi var ungefär tio personer som började ungefär samtidigt, alla verkligen intresserade av undervisning och jag fick fullt ansvar för en grupp studenter redan från början. Som jag sa, jag gillar siffror och jag upptäckte att jag gillade undervisning lika mycket, tillägger Pierre.

När han ser tillbaka på utvecklingen av statistik som ämne lyfter han fram att institutionen var bland de tidiga att använda sig av datorer, redan 1982. En viktig förändring som Pierre nämner är att det fanns sju eller åtta kurser på grundnivå fram till 1993. Vissa var inriktade mot studenter med stark bakgrund inom matematik medan andra var mer grundläggande. Dessa kurser slogs ihop till en vid den tiden, vilket gjorde det ganska tufft för studenter som kom från gymnasieprogram med mindre betoning på naturvetenskaper, medan de senare i princip kunde glida igenom den första terminen.

– Nu finns det naturligtvis matematisk statistik och sedan vi här på Ekonomihögskolan. En annan stor skillnad var att statistiken tillhörde samhällsvetenskapliga fakulteten och överfördes till Ekonomihögskolan 2004. Slutligen måste jag säga att vi har skiftat vårt huvudfokus något från utbildning till förmån för forskning, säger Pierre Carbonnier.

Så vad händer härnäst Pierre, vad ska du göra när du går i pension?

– Det har varit roligt och jag har verkligen älskat att undervisa och se när något klickar för studenterna, säger Pierre Carbonnier.

Sedan skrattar han och förklarar att det aldrig har varit ett problem att hitta saker att sysselsätta sig med. Han har spelat innebandy flera gånger i veckan sedan slutet av sjuttiotalet och är också bland de högst rankade bridge-spelarna i Sverige.