KEFU stöder uppstarten av Sveriges starkaste forskningsmiljö inom offentlig upphandling.

Man med skägg och glasögon
Tom Madell. Foto: Mats Brangstrup

Hittills har det bedrivits förvånande lite forskning i Sverige rörande offentlig upphandling trots att denna årligen omsätter ofantliga belopp. Men nu arbetar docent Tom Madell vid institutionen för handelsrätt i Lund med att bygga upp en tvärvetenskaplig forsknings- och undervisningsmiljö, med starthjälp från KEFU, som ska bli starkast i Sverige.

Tom Madell har tidigare varit professor i rättsvetenskap vid Umeå universitet och hovrättsråd vid Hovrätten för Övre Norrland och har lång forskning inom offentlig upphandling bakom sig.

Den nya forskningsmiljön har fått arbetsnamnet SCPP – Swedish Centre for Public Procurement. Här kommer man att bygga vidare på den kompetens som redan finns vid Ekonomihögskolan i Lund, främst inom Handelsrättsliga och nationalekonomiska institutionen men också inom KEFU:s nätverk av forskare.

Man ska också etablera samarbeten med forskare vid andra svenska universitet. Dessutom ska man vid uppbyggnaden av centret skapa kontakter med europeiska forskningscentra som Public Procurement Research Group (PPRG) vid Nottingham University och Centre for Public Procurement (UUCePP) vid universitetet i Utrecht.

För att höja och bredda kompetensen inom offentlig upphandling kommer det även att behövas högkvalitativ undervisning inom området. I vår startade en första kurs i offentlig upphandling vid Handelsrättsliga institutionen omfattande 15-högskolepoäng som riktar sig till såväl jurister och nationalekonomer som till praktiskt yrkesverksamma personer. Förhoppningen är också att det på sikt ska kunna skapas ett mastersprogram inom offentlig upphandling.

Avsikten är också att Tom Madell, tillsammans med docent Ulrika Wennersten från Intuitionen för Handelsrätt och professor Fredrik Andersson från nationalekonomiska institutionen, ska starta en seminarieserie med inriktning på offentlig upphandling, uppföljning och hur välfärdsrelaterad brottslighet kan motverkas.

KEFU:s stöd i uppstartsfasen ska bland annat användas för nya ansökningar som kan möjliggöra långsiktig finansiering av olika forskningsprojekt och doktorander.