Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nyheter på Ekonomie kandidatprogrammet

Vacker gammal aula full av studenter, lärare på scen presenterar. Foto.
Programchef Hans Knutsson välkomnar de nya studenterna på Ekonomie kandidatprogrammet på scen i AF-borgen. Foto: Oleksandra Panasenko.

Från och med i år introduceras flera nyheter inom Ekonomie kandidatprogrammet. En ny introduktionskurs, lärjournal, e-portfolio och studentcoacher ska stärka programmet, addera värde för programstudenter och sätta utbildningen i ett sammanhang.

En solig septembermorgon samlas de nyblivna studenterna på Ekonomie kandidatprogrammet i AF-borgen för programstart och introduktion. Ett förväntansfullt sorl sprider när över 300 personer placerar ut sig i Stora salen. På schemat för första terminen står grundkurs i företagsekonomi. Men detta är ingen vanlig introduktionsföreläsning. Programchef Hans Knutsson hälsar de nya studenterna välkomna. 

– Vi ska idag starta två veckors undervisning som är en introduktion till företagsekonomi, men också en introduktion till universitetsvärlden, Lunds universitet och Ekonomihögskolan, och alla de resurser som finns här för er.

Ekonomie kandidatprogrammet är ett väletablerat program med gott rykte som har examinerat många framgångsrika alumner. I den nationella antagningsomgången för studier med start hösten 2024 var Ekonomie kandidatprogrammet det mest sökta kandidatprogrammet inom ekonomi på svenska, och det sjätte mest sökta svenska kandidatprogrammet. 

Ny introduktion till universitetsstudier

För de nya programstudenterna inleds de första två veckorna med en introduktionskurs till utbildningsämnena, men också till studier på universitetsnivå. Magnus Larsson och Christine Blomquist är kursansvariga för den nya introduktionskursen på Ekonomie kandidatprogrammet. 

– Det är en introduktion till kursen företagsekonomi och till de andra ämnena som man läser under utbildningen, som nationalekonomi, statistik och handelsrätt. Det handlar också om att studenterna ska bekanta sig med universitetsmiljön och bli trygga i sin identitet som studenter. Men mest ligger fokus på studierelaterade färdigheter. Att lära sig att till exempel hitta information, värdera källor, skriva texter och presentera det man har lärt sig, berättar Magnus Larsson. 

Universitetsstudier innebär till stor del självstudier, vilket ställer krav på att man själv organiserar sitt arbete. Det kan vara en stor förändring för den som kommer från gymnasiet. Christine Blomquist och Magnus Larsson förklarar att också pedagogiken skiljer sig åt. 

– Det vi lärare värderar i lärandet och hur vi bedömer studenternas prestationer ser annorlunda ut. Vi trycker på de centrala begreppen kritiskt tänkande, reflexivitet och lärande, säger Christine Blomquist. Magnus Larsson fyller i: 

– Att skriva ett arbete handlar inte så mycket om slutprodukten som om lärprocessen. Det kanske inte är så lätt att förstå i början vad det innebär att studera på universitet men vi vill skapa en nyfikenhet för det. 

– Rent praktiskt får de lära sig genom att göra och uppleva, säger Christine Blomquist. Vi arbetar med case learning där studenterna gruppvis väljer en organisation som de beskriver och analyserar, och sedan granskar de varandras cases. Det är som en uppsnabbad variant av lärprocessen så som den går till i utbildningen. Däri ingår momenten att lära sig att söka information, arbeta i grupp, skriva och att bli bedömd. 

Lärjournal, e-portfölj och studentcoacher på schemat

Den två veckor långa introduktionskursen är en del av en större utveckling av Ekonomie kandidatprogrammet. Två gånger per termin kommer studenterna att fylla i en lärjournal där de reflekterar över vad de har lärt sig. Studenterna kommer också att få varsin personlig e-portfölj i lärplattformen Canvas, där de kan ladda upp inlämningsuppgifter och andra studieresultat under utbildningen. Denna kan de sedan använda när de skriver sin lärjournal, eller i slutet av programmet för att fräscha upp sina kunskaper inför programexaminationen LOA (Learning Objective Assessment), då deras kunskaper från hela utbildningen testas. 

– Men det allra finaste är nästan att de kan ladda ner hela portföljen som en zippad fil och använda valda delar av den till exempel om de vill ansöka till ett masterprogram eller söka ett arbete, säger programchef Hans Knutsson, som har arbetat med utvecklingen av Ekonomie kandidatprogrammet.

Nytt från i år är också att alla studenter kommer att få träffa en studentcoach, en slags mentor från arbetslivet. 

– Den respons jag redan har hunnit få av studentcoacher och studenter har varit väldigt positiv, säger Hans Knutsson. Man kan se att det finns ett tydligt och mycket uppskattat värde både för studenterna och för coacherna. Flera coacher har uttryckt att de önskade att detta fanns när de själva studerade. 

Katarina Miles, revisor och kontorschef i Helsingborg på PwC, är en av de nya studentcoacherna på Ekonomie kandidatprogrammet. Hon ser fram emot att vara studentcoach på Ekonomihögskolan.

– Jag hoppas att jag kan bidra med lite trygghet till studenterna, att det inte är så farligt på andra sidan när man kommer ut och ska jobba. Jag hoppas få svara på olika frågor och lära känna studenterna. Det är så mycket energi hos studenterna som jag blir väldigt glad av, säger Katarina Miles. 

Tillsammans ska introduktionskursen, lärjournalen, e-portfolion och studentcoacherna bidra pedagogiskt till studenternas utveckling. Hans Knutsson poängterar att Ekonomie kandidatprogrammet är ett väletablerat, framstående program och sammanfattar vad de nya tilläggen innebär. 

– Vi har väldigt erfaren personal som undervisar våra studenter och som ämnesutbildning håller programmet högsta kvalitet. De förändringar vi nu har infört handlar om att addera värde för programstudenterna. Lärjournalen, e-portfolion och studentcoacherna är tre saker som stödjer varandra och tillsammans sätter programmet i ett sammanhang, utan att vi riskerar den höga utbildningskvalitet som programmet redan har. Det är tre stora, genomgripande förändringar som i praktiken är gratis för skolan men som stärker programmet fundamentalt och förhoppningsvis sätter en ny standard för hur ett svenskt kandidatprogram i ekonomi bör se ut.