Andreas Bergh. Foto.

Andreas Bergh

Universitetslektor

Andreas Bergh. Foto.

Riksbanken feltolkar lagen i sin syn på inflationsmålet

• Fredrik N G Andersson
  • Andreas Bergh
  • Anders Olshov

Mot lagens anda. Riksbanken tycks ha feltolkat sitt uppdrag. Riksbankslagen erbjuder flexibilitet, trots det håller Riksbanken fast vid 2-procentmålet till nästan vilket pris som helst. Dessutom bryter man mot lagens anda när man köper statsobligationer för mångmiljardbelopp, skriver Fredrik NG Andersson, Andreas Bergh och Anders Olshov.

• Nationalekonomiska institutionen

2016-12-21

Sidor

Dagens nyheter (DN debatt)