Tommy Shih. Foto.

Tommy Shih

Tommy Shih. Foto.

Geopolitisk rivalitet och en förändrad syn på internationella forskningssamarbeten – Svenska erfarenheter

• Tommy Shih

Under de senaste åren har säkerhetsrisker med internationella forskningssamarbeten alltmer uppmärksammats. Det har därför från politiska aktörer i Sverige betonats att tydligare hantering av säkerhetsrisker kommer att krävas från statligt håll. Denna artikel beskriver den utveckling som setts i Sverige de senaste åren och diskuterar utmaningar med ett ökat säkerhetsfokus. Framför allt finns det en oro att ökat fokus på säkerhetsrisker kan leda till att forskare hellre avstår samarbeten snarare än att gå igenom olika riskhanteringsprocesser. Detta inkluderar även projekt som är relativt okomplicerade från ett säkerhetsperspektiv och som blivit allt vanligare när forskare är verksamma i länder som exempelvis Kina. Denna artikel beskriver arbetet i Sverige med att hitta ett mer nyanserat arbetssätt med internationella samarbeten.

• Marknadsföring

2024-04-02