Bli studentcoach

Engagera dig i Ekonomie kandidatprogrammet!

Två studenter som tittar på en bärbar dator. Foto.

Intresserad av att stötta, vägleda och inspirera studenter i början av deras utbildning på Ekonomie kandidatprogrammet? Då är du välkommen att bli studentcoach!

Ekonomihögskolans Ekonomie kandidatprogram är ett av Sveriges mest sökta utbildningar och förbereder studenter för en karriär inom ekonomiområdet i vid bemärkelse. Under studietiden ska studenterna ha möjlighet att knyta goda kontakter med näringslivet. Inför hösten 2024 görs ytterligare satsningar på att inkludera fler praktiska moment och kontakter med näringslivet tidigt i utbildningen. En del i denna utveckling är att erbjuda studenterna en coach som kan stötta och utmana dem under utbildningens gång.

Bli studentcoach

Som yrkesverksam alumn har du erfarenhet och kunskap att bidra med för programmets studenter. I din roll som studentcoach blir du ett stöd för studenter och deras professionella utveckling.

Som studentcoach får du:

• Möjlighet att forma nästa generation och få inblick i deras syn på framtiden
  • Bidra till utvecklingen av Ekonomie kandidatprogrammet
  • Möjlighet att bredda ditt professionella och sociala nätverk med andra alumner, studentcoacher och lärare
  • En nära kontakt med din alma mater
  • Inblick i aktuell forskning vid Ekonomihögskolan.

Programstruktur

Under programmets tre första terminer träffar du en grupp studenter två gånger per termin för att till exempel svara på frågor om yrkeslivet, diskutera olika utmaningar studenterna står inför och reflektera kring praktiska moment i utbildningen. Inför första mötet får du och studenterna en preliminär agenda att utgå ifrån, men efterhand som ni lär känna varandra kan ni förändra i det föreslagna upplägget. Under första terminen kommer mötena kretsa kring dels vad studenterna lär sig i utbildningen, dels vilka kunskaper och färdigheter de förväntas ha men också utveckla då de kommer ut i arbetslivet. Unga studenter funderar mycket på vad de ska göra efter studierna. Här kan du som coach vara till stor hjälp genom att ge studenterna – på tröskeln ut i livet – en inblick i vad som kan komma.

Hur ofta träffas vi i grupperna?

Du träffar en grupp om 5-6 studenter två gånger per termin.

När är första mötet?

Ni får en förfrågan om när ni är tillgängliga för det första mötet. När du blir mer bekant med din grupp, kan ni på ett friare sätt boka tid och plats för mötena.

Hur går gruppmötena till?

På mötena diskuterar ni framtiden med studenterna. Ett möte bör vara cirka två timmar långt för att ni ska hinna ha ett meningsfullt samtal.

Du behöver inte göra några speciella förberedelser inför mötet, utan tanken är att det ska vara ett reflektions- och diskussionsmöte. Inför det första mötet kommer programmet förbereda en agenda till dig och din grupp.

Var hålls det första gruppmötet?

Vi ser gärna att ni träffas i Lund på det första mötet, men det är inget krav. Flera studentcoacher är spridda i Sverige och utomlands och givetvis går det bra att träffas t ex via Zoom. Till mötena på plats på Ekonomihögskolan, bokar programmet lämpliga mötesrum och lokaler.

Hur görs gruppindelningen?

Programmet gör en initial gruppindelning med utgångspunkt i studenternas intressen.

Vad finns det för planer kring uppföljning och nätverksmöjligheter för mig som studentcoach?

Det kommer att finnas forum för studentcoacher att mötas och utbyta erfarenheter, men planerna är inte helt klara utan vi återkommer inom kort med mer information.

Hur rekryteras studenterna?

Det är obligatoriskt för studenterna att delta.

Om jag bor utomlands, kan jag vara studentcoach ändå?

Givetvis går det bra att delta enbart digitalt också.

Utgår det någon ersättning för resor?

Nej, i dagsläget erbjuds ingen ersättning.

Studentcoach – viktiga datum

Juni-juli – förfrågan till studentcoacher kring datum för första mötestillfället

1 augusti - sista dag att ange tid för första studentmötet

2 september – programmet startar