Niklas Arvidsson. Foto.

Skadeståndsansvar för juridisk rådgivning

• Andrea Algård
  • Niklas Arvidsson

Professionell juridisk rådgivning kräver att rådgivaren gör prognoser om vilka beslut som domstolar eller andra myndigheter kommer att fatta, om klienten väljer att agera på olika sätt. Rådgivaren har både ett fackmässig­hetsansvar och ett upplysningsansvar. Artikeln uppmärksammar ett nytt prejudikat ("Skatterådgivarens ansvarsbegränsning") som bl.a. illustrerar att upplysningsansvaret är långt­gående. Överträder rådgivaren sina skyldig­heter är det fråga om ett potentiellt skadeståndsgrundande fel i tjänst. För att minska sin risk kan rådgivaren avstå från uppdraget om inte parterna kommer överens om en ansvars­begränsning, men för att en sådan ska ges full effekt krävs att den inte ger upphov till ett oskäligt resultat. Avgörande för skäligheten är bl.a. om ansvarsbegränsningen återspeglar en rimlig risk­fördelning i ljuset av rådgivarens övergripande lojalitetsplikt liksom arten och graden av råd­givarens oaktsamhet.

• Institutionen för handelsrätt
  • Affärsrättsligt centrum vid Lunds Universitet, ACLU

2022-09-27

Svensk Juristtidning