Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Porträtt av Mats Alvesson. Foto.

Mats Alvesson

Professor

Porträtt av Mats Alvesson. Foto.

The hegemonic ambiguity of big concepts in organisation studies

Författare

  • Mats Alvesson
  • Martin Blom

Summary, in English

The use of concepts is a vital part of the research process. Many researchers overexploit popular concepts by adding more and more vague and poorly defined meanings to them, thereby making their boundaries unclear and the concepts increasingly unwieldy. We will refer to these types of concepts as hembigs – an acronym for hegemonic, ambiguous, big concepts. The article demonstrates the problem in three domains: leadership, strategy and institution. It suggests ways to mitigate the problems with dominant scientific concepts, overloaded with more or less incoherent meanings.

Avdelning/ar

  • Strategi
  • Organisation

Publiceringsår

2022

Språk

Engelska

Sidor

58-86

Publikation/Tidskrift/Serie

Human Relations

Volym

75

Issue

1

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

SAGE Publications

Ämne

  • Business Administration

Nyckelord

  • institutional theory
  • leadership
  • method
  • organization studies
  • reflexivity
  • strategy

Aktiv

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0018-7267