Martin Nordin . Foto

Martin Nordin

Utredare

Martin Nordin . Foto

Vem stannar kvar? - närhet till högskola och val av bostadsort

• Ida Lovén
  • Cecilia Hammarlund
  • Martin Nordin

När de regionala högskolorna i Sverige expanderade förbättrades möjligheterna att utbilda sig i olika delar av landet avsevärt. Men frågan är om ökad tillgänglighet till högre utbildning får fler att stanna kvar på landsbygden. I den här rapporten undersöker vi hur avståndet till högskolan påverkar utflyttning från landsbygden.

Vi finner att högutbildade lämnar landsbygden i högre utsträckning än andra men att utflyttningen inte är fullt så stor för de som valt att studera på en högskola i närheten. Dessutom lämnar högutbildade kvinnor landsbygden i mindre utsträckning än högutbildade män.

I vissa specifika fall ökar sannolikheten att högutbildade stannar kvar på landsbygden. Kvinnor som läser på distans och kvinnor som läser en utbildning inom hälsa eller pedagogik har större sannolikhet att stanna kvar i sin hemkommun än kvinnor som inte läser på högskolenivå. Om kvinnorna, å andra sidan, läser en utbildning inom teknik eller tillverkning (exempelvis en civilingenjörsutbildning) är utflyttningen från landsbygden större. För män är valet av studieinriktning också betydelsefullt, men högre utbildning ökar sannolikheten för män att flytta från landsbygden oavsett inriktning.

• AgriFood Economics Centre, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet
  • Centrum för ekonomisk demografi