Kerstin Enflo. Foto.

• Peter Fredriksson
  • Randi Hjalmarsson
  • Tommy Andersson

Kungl. Vetenskapsakademien har beslutat dela ut årets ekonomipris till Claudia Goldin (verksam vid Harvard University) ”för att ha förbättrat vår förståelse av kvinnors arbetsmarknadsutfall”. Hon var först med att ge en helhetsbild av kvinnors inkomster och deltagande på arbetsmarknaden genom århundradena. Forskningen belyser drivkrafterna bakom förändringarna och pekar på de huvudsakliga orsakerna till de skillnader mellan könen som kvarstår än i dag.

• Nationalekonomiska institutionen
  • Tillväxt, teknologisk förändring och ojämlikhet
  • Ekonomisk-historiska institutionen

Sidor