Jonas Ledendal . Foto

Jonas Ledendal

Universitetslektor

Jonas Ledendal . Foto

Offentlighet i det digitala samhället : Vidareutnyttjande, sekretess och dataskydd

• Jonas Ledendal
  • Stefan Larsson
  • Joakim Wernberg

Digitalisering kan främja allmänhetens insyn och öka möjligheterna till vidareutnyttjande av information från den offentliga förvaltningen, men den kan också leda till nya risker för den personliga integriteten. Den här handboken tar ett helhetsgrepp om regleringen av allmänna handlingars offentlighet, vidareutnyttjande, sekretess och dataskydd i det digitala samhället. Medan reglerna om tillgång till allmänna handlingar fortfarande helt bygger på svensk nationell rätt har EU:s strategi för en digital inre marknad medfört en långtgående harmonisering av reglerna om vidareutnyttjande och dataskydd. Respektive rättsområde diskuteras överskådligt och i skilda avdelningar. Boken riktar sig i första hand till myndighetsjurister och andra som arbetar praktiskt med information från den offentliga förvaltningen.

• Affärsrättsligt centrum vid Lunds Universitet, ACLU
  • Institutionen för handelsrätt
  • Fastighetsvetenskap
  • CIRCLE