![Jonas Ledendal . Foto](/sites/ehl.lu.se/files/styles/lu_personal_page_desktop/public/2024-05/JonasLedendal.jpg.webp?itok=LqI4Axr2)
Jonas Ledendal
Universitetslektor
![Jonas Ledendal . Foto](/sites/ehl.lu.se/files/styles/lu_personal_page_desktop/public/2024-05/JonasLedendal.jpg.webp?itok=LqI4Axr2)
Överlappningen mellan dataskydd och marknadsrätt : Dataskyddsförordningens tillämpning på marknadsföring och marknadsrättens tillämpning på kommersiell personuppgiftsbehandling
Författare
Summary, in Swedish
Digitaliseringen gör det möjligt för näringsidkare att utveckla nya affärsmodeller, upptäcka nya marknader och att rationalisera sina verksamheter.
En viktig aspekt i denna utveckling utgör att samla in, behandla och på olika sätt utnyttja personuppgifter av såväl befintliga som presumtiva kunder. Av den anledningen existerar ett naturligt samband mellan personuppgifter och näringsverksamhet och från ett juridiskt perspektiv en överlappning mellan rättsområdena dataskydd och marknadsrätt. Den här artikeln analyserar denna överlappning närmare. I artikeln görs en undersökning av såväl dataskyddsförordningens tillämpning på olika marknadsföringsåtgärder som marknadsrättens tillämpning på kommersiella personuppgiftsbehandlingar.
En viktig aspekt i denna utveckling utgör att samla in, behandla och på olika sätt utnyttja personuppgifter av såväl befintliga som presumtiva kunder. Av den anledningen existerar ett naturligt samband mellan personuppgifter och näringsverksamhet och från ett juridiskt perspektiv en överlappning mellan rättsområdena dataskydd och marknadsrätt. Den här artikeln analyserar denna överlappning närmare. I artikeln görs en undersökning av såväl dataskyddsförordningens tillämpning på olika marknadsföringsåtgärder som marknadsrättens tillämpning på kommersiella personuppgiftsbehandlingar.
Avdelning/ar
- Affärsrättsligt centrum vid Lunds Universitet, ACLU
- Institutionen för handelsrätt
Publiceringsår
2020
Språk
Svenska
Sidor
140-169
Publikation/Tidskrift/Serie
Svensk Juristtidning
Issue
2
Dokumenttyp
Artikel i tidskrift
Förlag
Iustus förlag
Ämne
- Law (excluding Law and Society)
Nyckelord
- dataskydd
- GDPR
- marknadsföring
Aktiv
Published
Forskningsgrupp
- Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 0039-6591