Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

 Jonas Ledendal . Foto

Jonas Ledendal

Universitetslektor

 Jonas Ledendal . Foto

Överlappningen mellan dataskydd och marknadsrätt : Dataskyddsförordningens tillämpning på marknadsföring och marknadsrättens tillämpning på kommersiell personuppgiftsbehandling

Författare

  • Hajo Michael Holtz
  • Jonas Ledendal

Summary, in Swedish

Digitaliseringen gör det möjligt för näringsidkare att utveckla nya affärsmodeller, upptäcka nya marknader och att rationalisera sina verksamheter.
En viktig aspekt i denna utveckling utgör att samla in, behandla och på olika sätt utnyttja personuppgifter av såväl befintliga som presumtiva kunder. Av den anledningen existerar ett naturligt samband mellan personuppgifter och näringsverksamhet och från ett juridiskt perspektiv en överlappning mellan rättsområdena dataskydd och marknadsrätt. Den här artikeln analyserar denna överlappning närmare. I artikeln görs en undersökning av såväl dataskyddsförordningens tillämpning på olika marknadsföringsåtgärder som marknadsrättens tillämpning på kommersiella personuppgiftsbehandlingar.

Avdelning/ar

  • Affärsrättsligt centrum vid Lunds Universitet, ACLU
  • Institutionen för handelsrätt

Publiceringsår

2020

Språk

Svenska

Sidor

140-169

Publikation/Tidskrift/Serie

Svensk Juristtidning

Issue

2

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Iustus förlag

Ämne

  • Law (excluding Law and Society)

Nyckelord

  • dataskydd
  • GDPR
  • marknadsföring

Aktiv

Published

Forskningsgrupp

  • Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0039-6591