![Jonas Ledendal . Foto](/sites/ehl.lu.se/files/styles/lu_personal_page_desktop/public/2024-05/JonasLedendal.jpg.webp?itok=LqI4Axr2)
Jonas Ledendal
Universitetslektor
![Jonas Ledendal . Foto](/sites/ehl.lu.se/files/styles/lu_personal_page_desktop/public/2024-05/JonasLedendal.jpg.webp?itok=LqI4Axr2)
Personuppgifter som betalningsmedel
Författare
Summary, in Swedish
Personuppgifter som betalningsmedel
Den här rapporten visar hur konsumenternas data kommit att få ett centralt värde i den digitala ekonomin. Förändringen väcker frågor om hur väl konsumentskyddet därmed står sig i förhållande till detta. Studien beskriver och analyserar de konsumentrelaterade utmaningar som den växande användningen av personuppgifter som en form av betalningsmedel medför.
I studien görs en kartläggning av olika marknadspraktiker som har med hanteringen av personuppgifter att göra, vilket i sin tur utgör en grund för en rättsanalys där författarna fokuserar på konsumentskyddets rättsliga förutsättningar i relation till denna hantering. Rapportförfattarna förslår i förlängningen av rättsanalysen att KO i praxis prövar både avtalsvillkorslagens och marknadsföringslagens tillämplighet i det här sammanhanget.
Utöver en breddad diskussion kring centrala utmaningar framöver argumenterar rapportförfattarna för behovet av att utveckla myndighetssamverkan på dataområdet, metoder för tillsyn över datadrivna och individualiserade applikationer samt mer kunskapsproduktion på området.
Rapporten är författad av två forskare vid Lunds universitet:
Stefan Larsson är docent i teknik och social förändring, forskare vid Lunds universitets internetinstitut (LUii), jurist, disputerad i rättssociologi och medlem i Konsumentverkets vetenskapliga råd.
Jonas Ledendal är jur.dr. i handelsrätt med specialisering mot IT-rätt och forskare vid Institutionen för handelsrätt, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, och vid LUii.
Den här rapporten visar hur konsumenternas data kommit att få ett centralt värde i den digitala ekonomin. Förändringen väcker frågor om hur väl konsumentskyddet därmed står sig i förhållande till detta. Studien beskriver och analyserar de konsumentrelaterade utmaningar som den växande användningen av personuppgifter som en form av betalningsmedel medför.
I studien görs en kartläggning av olika marknadspraktiker som har med hanteringen av personuppgifter att göra, vilket i sin tur utgör en grund för en rättsanalys där författarna fokuserar på konsumentskyddets rättsliga förutsättningar i relation till denna hantering. Rapportförfattarna förslår i förlängningen av rättsanalysen att KO i praxis prövar både avtalsvillkorslagens och marknadsföringslagens tillämplighet i det här sammanhanget.
Utöver en breddad diskussion kring centrala utmaningar framöver argumenterar rapportförfattarna för behovet av att utveckla myndighetssamverkan på dataområdet, metoder för tillsyn över datadrivna och individualiserade applikationer samt mer kunskapsproduktion på området.
Rapporten är författad av två forskare vid Lunds universitet:
Stefan Larsson är docent i teknik och social förändring, forskare vid Lunds universitets internetinstitut (LUii), jurist, disputerad i rättssociologi och medlem i Konsumentverkets vetenskapliga råd.
Jonas Ledendal är jur.dr. i handelsrätt med specialisering mot IT-rätt och forskare vid Institutionen för handelsrätt, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, och vid LUii.
Avdelning/ar
- Lund University Internet Institute (LUii)
- Affärsrättsligt centrum vid Lunds Universitet, ACLU
- Institutionen för handelsrätt
Publiceringsår
2017-05-15
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 786 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Konsumentverket
Ämne
- Law and Society
Nyckelord
- Data
- Personuppgifter
- Betalningsmedel
- Konsumentverket
- Konsumentombudsmannen
- avtalsvillkorslagen
- marknadsföringslagen
Aktiv
Published
Projekt
- Digitaliseringens konsekvenser ur ett konsumentperspektiv
Report number
2017
Forskningsgrupp
- Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)