Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

 Jonas Ledendal . Foto

Jonas Ledendal

Universitetslektor

 Jonas Ledendal . Foto

Personuppgifter som betalningsmedel

Författare

  • Stefan Larsson
  • Jonas Ledendal

Summary, in Swedish

Personuppgifter som betalningsmedel
Den här rapporten visar hur konsumenternas data kommit att få ett centralt värde i den digitala ekonomin. Förändringen väcker frågor om hur väl konsumentskyddet därmed står sig i förhållande till detta. Studien beskriver och analyserar de konsumentrelaterade utmaningar som den växande användningen av personuppgifter som en form av betalningsmedel medför.

I studien görs en kartläggning av olika marknadspraktiker som har med hanteringen av personuppgifter att göra, vilket i sin tur utgör en grund för en rättsanalys där författarna fokuserar på konsumentskyddets rättsliga förutsättningar i relation till denna hantering. Rapportförfattarna förslår i förlängningen av rättsanalysen att KO i praxis prövar både avtalsvillkorslagens och marknadsföringslagens tillämplighet i det här sammanhanget.

Utöver en breddad diskussion kring centrala utmaningar framöver argumenterar rapportförfattarna för behovet av att utveckla myndighetssamverkan på dataområdet, metoder för tillsyn över datadrivna och individualiserade applikationer samt mer kunskapsproduktion på området.

Rapporten är författad av två forskare vid Lunds universitet:
Stefan Larsson är docent i teknik och social förändring, forskare vid Lunds universitets internetinstitut (LUii), jurist, disputerad i rättssociologi och medlem i Konsumentverkets vetenskapliga råd.
Jonas Ledendal är jur.dr. i handelsrätt med specialisering mot IT-rätt och forskare vid Institutionen för handelsrätt, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, och vid LUii.

Avdelning/ar

  • Lund University Internet Institute (LUii)
  • Affärsrättsligt centrum vid Lunds Universitet, ACLU
  • Institutionen för handelsrätt

Publiceringsår

2017-05-15

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Konsumentverket

Ämne

  • Law and Society

Nyckelord

  • Data
  • Personuppgifter
  • Betalningsmedel
  • Konsumentverket
  • Konsumentombudsmannen
  • avtalsvillkorslagen
  • marknadsföringslagen

Aktiv

Published

Projekt

  • Digitaliseringens konsekvenser ur ett konsumentperspektiv

Report number

2017

Forskningsgrupp

  • Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)