Erik Bengtsson . Foto

Erik Bengtsson . Foto

"Märkets" förhistoria : Så började industrins ledande roll i lönebildningen

• Erik Bengtsson

»Märket» på svensk arbetsmarknad innebär att exportindustrins löneöverenskommelse fungerar som norm för alla andra avtal. Det är ett omstritt system, men trots detta vet vi mycket lite om dess uppkomsts. I den här texten dyker ekonomhistorikern Erik Bengtsson djupt ner i källorna för att hitta bakgrunden till systemet, och finner att tidigare forskning haft fel i antagandet om att en lönepolitik liknande »märkets» går att finna redan i 1930-talets fackliga konflikter och avtal. Istället var det i LO-ekonomernas och ett ökande makroekonomisk tänkande som från slutet av 40-talet utvecklade drev på en mer samordnad lönepolitik.

• Ekonomisk-historiska institutionen

2016-11-15

Sidor

Arbetarhistoria: meddelande från arbetarrörelsens arkiv och bibliotek