Porträtt av Anders Anell. Foto.

Anders Anell

Porträtt av Anders Anell. Foto.

Ger målrelaterad ersättning till vårdcentraler en lämpligare förskrivning av antibiotika?

• Lina Maria Ellegård
  • Jens Dietrichson
  • Anders Anell

Antibiotikaresistenta bakterier är en allvarlig och växande utmaning för hälso och sjukvården i hela världen. I denna artikel studerar vi om målrelaterad ersättning (MRE) kan påverka förskrivningen så att läkare i första hand väljer antibiotika som i lägre grad bidrar till resistensutvecklingen. Åtta svenska landsting införde under 2009–12 MRE för vårdcentraler, i syfte att förändra förskrivningen av antibiotika vid luftvägsinfektioner till barn under sex år från bred- till smalspektrumantibiotika. Smalspektrumantibiotika påverkar färre typer av bakterier och orsakar därför mindre resistens. Resultaten pekar på att ersättningen fyller sitt syfte; andelen smalspektrumantibiotika ökar signifikant mer i områden där MRE används.

• Nationalekonomiska institutionen
  • Företagsekonomiska institutionen

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie