Fredrik NG Andersson. Foto.

Fredrik N G Andersson

Docent

Fredrik NG Andersson. Foto.

Politikens roll för näringslivets klimatomställning

• Fredrik N G Andersson
  • Fredric Bauer
  • Lars J Nilsson

Efter Parisavtalet 2015 har synen på politikens roll i klimatomställningen gradvis förändrats. Klimatfrågan betraktas numera som en viktig del av samhällsutvecklingen snarare än som ett isolerat problem. En central fråga i den nya klimatpolitiken är: hur kan samhällsutvecklingens inriktning påverkas så att ekonomin fortsätter utvecklas samtidigt som klimatmålet om nettonollutsläpp till 2050 nås?

För att klara av en klimatomställning inom utsatt tid krävs strukturella förändringar av ekonomin. I denna rapport diskuteras politikens roll i att möjliggöra för näringslivet att ställa om, med utgångspunkt i forskning och lärdomar från historiska strukturomvandlingar. Författarna granskar vilka åtgärder och områden som klimatpolitiken behöver fokusera på för att Sverige, liksom övriga Europa, ska kunna uppnå det globala klimatmålet att begränsa temperaturökningen.

• LU profilområde: Naturbaserade framtidslösningar
  • Nationalekonomiska institutionen
  • Miljö- och energisystem
  • LTH profilområde: Energiomställningen