Fredrik NG Andersson. Foto.

Fredrik N G Andersson

Docent

Fredrik NG Andersson. Foto.

Makroinnovationer, långsiktig ekonomisk utveckling och framtida utsläpp av växthusgaser

• Fredrik N G Andersson
  • Lars J Nilsson

Samhället förändras kontinuerligt. Hur samhällsutvecklingen ser påverkar energiefterfrågan och utsläppen av växthusgaser. Sedan den industriella revolutionens genombrott har Sverige gått igenom tre större samhällsomställningar som har haft en stor inverkan på energisystemet och därmed utsläppen. Syftet med denna underlagsrapport är att diskutera drivkrafterna bakom dessa omställningar och vilka lärdomar vi kan dra av dem för en framtida klimatomställning.

Vi bedömer att möjligheterna att nå netto nollutsläpp till 2050 med bibehållen eller växande välfärd är goda. För att nå nollutsläpp krävs en aktiv och bred klimatpolitik. Lärdomarna från tidigare energiomställningar är att klimatpolitiken måste ta hänsyn till den ekonomiska utvecklingens dynamik och bidra till att skapa den nya teknik, nya institutioner och nya marknader som krävs för en omställning. Det betyder att klimatpolitiken måste arbeta med flera olika verktyg och vara dynamisk. Den klimatpolitik som är rätt för en fas i samhällsutvecklingen är inte nödvändigtvis rätt för nästa fas i utvecklingen.

• Nationalekonomiska institutionen
  • Miljö- och energisystem

2016-07-01

Publikation/Tidskrift/Serie