Viswanath Venkatesh håller seminarium på Informatik

Fotografi på Viswanath Venkatesh som håller i ett seminarium.
Viswanath Venkatesh. Foto: Carla Böhme

Dr Viswanath Venkatesh lockade en stor publik till sitt seminarium "Let's Get Ready to Contextualize", där han talade om vikten av kontextualisering inom forskning.

Dr Venkatesh delade med sig av sin senaste forskning inom kontextualisering, inklusive diskussioner om:

• Problem kopplade till brist på kontext i forskning;
  • Vad forskare ställs inför i nya sammanhang;
  • Hur man kan tänka kring konceptet vetenskapliga bidrag;
  • och fyra steg för framgångsrik kontextualisering.

Viswanath Venkatesh (eller Venki), som tog sin doktorsexamen vid University of Minnesota, är en framstående forskare, Verizon Chair och chef för PhD-programmet vid Pamplin College of Business, Virginia Tech. Han anses vara en av de mest inflytelserika forskarna, både när det gäller publikationer i ledande tidskrifter och citeringar (t.ex. Clarivate, Thomson Reuters' highlycited.com, Emerald Citations, SSRN, PloS Biology), med en nuvarande karriärrankning på 485 (av ~9 miljoner forskare inom alla vetenskapliga områden) och 1:a inom informationssystem.

Sponsringen av hans forskning har uppgått till cirka 10 miljoner USD. Hans arbete har publicerats i ledande tidskrifter inom människa-datorinteraktion, informationssystem, verksamhetsbeteende, psykologi, marknadsföring, medicinsk informatik och verksamhetsstyrning, och har bland annat belönats med utmärkelser för bästa artikel (t.ex. Academy of Management Journal). Hans arbeten har citerats över 156 000 gånger på Google Scholar och över 51 000 gånger på Web of Science, med ett h-index på 85 och ett i-10-index på 140.

Han utvecklade och underhåller en webbplats för rankning av IS-forskning, vilken har fått många utmärkelser från den akademiska världen, inklusive Association for Information Systems' Technology Legacy Award. Han har haft redaktionella roller i olika tidskrifter. Han är medlem i AIS och i Information Systems Society, INFORMS.

Professor Viswanath Venkatesh är en Pufendorf IAS-gästforskare med 2022-temat Designing Sustainable Digital Work. För mer information om Pufenforfteman, vänligen besök  www.pi.lu.se/teman/hallbara-digitala-arbetsplatser och www.pi.lu.se/pufendorfinstitutet