Moln-lösning med Azure: Björn Svensson intervjuad av Microsoft

Grafisk illustration på ett moln kopplat till massa cirklar innehållande elektronik.

Institutionen för informatik använder Microsoft Azure som moln-lösning för studenter på det systemvetenskapliga kandidatprogrammet. Det tillåter oss att ha fullständiga BYOD-lösningar i våra datorsalar, vilket lockar studenter till campus samtidigt som det sparar energi och pengar.

Informatiks studierektor Björn Svensson intervjuades av Microsoft för en artikel i ”Din digitala skola”, där han berättar om hur vi använder tjänsten Microsoft Azure inom vårt kandidatprogram. Azure är en molnplattform som används för att skapa och få tillgång till webbapplikationer via Microsofts servrar.

– När vi bestämde oss för att satsa Microsofts molntjänst Azure behövde vi inte datorer längre. I Azure kan vi virtualisera de maskiner vi behöver för att göra uppgifterna. Vi jobbar med ”bring your own device” som innebär att studenterna kan ta med sig sina egna datorer till datorsalen, koppla in dem i två skärmar samtidigt och sedan koppla upp sig mot den maskin de har satt upp i Azure, förklarade Björn Svensson i artikeln.

Björn Svensson kommunicerar regelbundet med Microsoft, som nu erbjuder alla kandidatstudenter på Informatik att ta certifikat för ”Azure fundamentals” – helt gratis.