Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Lär dig mer om LinkedIn med Markus Lahtinen

Delvis suddigt fotografi på Markus Lahtinen som talar för människor i en föreläsningssal.
Informatikadjunkten Markus Lahtinen delar med sig av fördelar, exempel och lärdomar från sin användning av LinkedIn i detta seminarium under årets Wellness Weeks. Foto: Carla Böhme

Vill du utöka ditt professionella nätverk och lära dig av branschexperter inom och utanför ditt område? Upptäck hur LinkedIn kan ge oväntade möjligheter och skapa kontakter med människor runt om i världen, från de insikter Markus Lahtinen delade med sig av under sitt seminarium "Beyond expectations: Learn more about LinkedIn!”.

Markus, med över 5000 kontakter och en topp 2% SSI (Social Selling Index) ranking inom sin bransch, är särskilt skicklig på att använda plattformen. Han påbörjar seminariet med att dela med sig av några fördelar han har upplevt från sitt användande av LinkedIn: han har möjligheten att hålla kontakten med alumner, organisera gästföreläsare till sina kurser, generera träffar med branschexperter och har till och med haft möjligheten att skriva en bokrecension.

Vad han gör

Markus förklarar att han främst lägger ut egna sammanfattningar av artiklar på LinkedIn. Han brukar också dela med sig av unika åsiktsvinklar, ofta relaterade till nyheter och händelser, men ibland bara från interaktioner i sin vardag. Att tagga och nämna personer vid namn är ett utmärkt sätt att skapa och stärka kontakter, hävdar han. Bra sätt att få idéer på är att följa nyheter, media och att läsa vad andra människor publicerar på sidan.

Lärdomar

Under årens lopp har Markus lärt sig en del värdefulla saker om LinkedIn, bland annat:

  • Originellt innehåll uppskattas. Dela gärna en bild på något du tycker är tänkvärt från din vardag och förklara varför.
  • När du delar innehåll från andra personer eller webbplatser bör du alltid lägga till dina egna tankar. Vad fick dig att dela den här artikeln? Vad gör det här inlägget intressant? Vilka är dina egna perspektiv?
  • Genom att publicera inlägg ofta påminner du människor om din närvaro, vilket Markus jämför med marknadsföring. Han föreslår att man ska publicera minst en gång i veckan.
  • Håll din profil uppdaterad genom att dela med dig av dina framgångar och upprätthåll en uppdaterad profilbild av dig själv som speglar ditt nuvarande utseende.
  • Variera dina inlägg. Om du bara laddar upp en typ av inlägg, t.ex. endast framgångar eller endast uppdateringar om dig själv, kan läsare tappa intresset.
  • Lägg till ett personligt meddelande när du skickar en begäran om att skapa kontakt. Det är inte bara artigt, utan ökar också chanserna för att kontakten accepteras.

LinkedIns framtid

Markus ställer LinkedIn i ett AI-perspektiv och undrar hur sidans framtid kommer att se ut. Hur kommer generativa språkmodeller att förändra hur vi ser på och interagerar med LinkedIn? Kommer det att bli en översvämning av information på grund av användningen av dessa AI-verktyg när vem som helst kan "skriva" ett insiktsfullt inlägg?

Markus undrar om inläggskvalitet kommer att vara viktigare än inläggskvantitet och att vi kanske kommer att ha mer av en lokal ”fanclub”, vilket han inte nödvändigtvis ser som något negativt. Han uppmuntrar lyssnarna att arbeta med det de har när det gäller kontakter och följare.

Att ta med sig från seminariet

Avslutningsvis uppmuntrar Markus alla lyssnare att skapa en LinkedIn-profil, observera inlägg från personer de identifierar sig med och att förbli autentiska. Dessutom föreslår han att se på LinkedIn som en konversation och att man interagerar med andra användare utifrån detta.