Informatik välkomnar Vincenzo Corvello med en "Meet-and-greet" fika

Fotografi på Vincenzo Corvello som håller upp en tygkasse med Lunds universitets logotyp.
Vincenzo Corvello. Photo: Carla Böhme

Docent Vincenzo Corvello, som kommer till oss från universitetet i Messina, är en etablerad verksamhets- och innovationsforskare samt chefredaktör för European Journal of Innovation Management.

Vincenzo Corvello, som presenterades av Markus Lahtinen, började sitt besök med ett "Meet-and-greet" och gav en kort presentation av sin senaste forskning om samarbete mellan storföretag och startup-företag. Han talade främst om samarbetstypen "corporate accelerator" som specificerar en typ av företagssamarbete mellan storföretag och startup-företag av varierande utvecklingsgrad.

Dessa samarbeten börjar ofta med att ett stort företag har ett tekniskt problem som de behöver en lösning på.

Docent Vincenzo Corvello beskrev flera fördelar för både de stora företagen och startup-företagen, till exempel:

• Stora företag får tillgång till ny teknik och kunskap,
  • Stora företag bygger upp nya kund-leverantörsrelationer,
  • Startup-företag får tillgång till finansiella resurser,
  • Startup-företag får kompetens om branschen och marknaden.

Dessutom nämnde han några av svårigheterna med sådana samarbeten, till exempel risken för att förväntningarna skiljer sig åt mellan de två företagen.

Mötet gav upphov till flera intressanta samtal och diskussioner mellan den närvarande personalen.