Ekonomihögskolan vinner Econometric Games

Fyra personer som håller upp en pokal
Benjámin Olivér Maday, Tilman Bretschneider, Christina Maschmann och Ida Haggren. Foto: Oleksandra Panasenko

"The Econometric Game" i Amsterdam är en tävling som kallas världsmästerskap inom ekonometri. 2021 vann Ekonomihögskolan denna tävling och i år är det dags igen!

Ekonomihögskolan representerades av fyra deltagare: två doktorander i nationalekonomi, Christina Maschmann och Tilman Bretschneider, samt två masterstudenter Ida Haggren och Benjámin Olivér Maday som strax avslutar sina masterutbildningar inom nationalekonomi och dataanalys.

Vilket fall löste ni?

Tilman: "Årets fall handlade om "Causal Effects in Education" där vi använde data från PISA. I den första omgången var vi tvungna att empiriskt titta på regler för skolstart för flera OECD-länder, och därefter jämföra testresultaten i matematik och naturkunskap mellan de elever som föddes strax före och strax efter denna identifierade gräns."

Ida: "Vi uppfattade det här första fallet som ett tydligt uppdrag med en explicit riktning."

Christina: "I finalen behövde vi bli mer kreativa, eftersom frågan blev generisk - vi fick empiriskt utvärdera valfri utbildningspolicy. Här undersökte vi effekterna av lärarens utbildning mot elevernas standardiserade testresultat."

Vad tyckte ni om årets fall?

Christina: "Det var ett mycket intressant fall och våra studier på Ekonomihögskolan har förberett oss väl för det här uppdraget. Speciellt det vil har lärt oss av inflytelserika forskare om trovärdiga identifieringstekniker inom (tillämpad) mikroekonometri och att tänka kritiskt kring forskningsfrågan var en stor drivkraften."

Ida: "Vi vill även passa på att ge stort beröm till Jan Bietenbeck, som har varit handledare och/eller föreläsare för oss. Vi lärde oss om den praktiska identifieringsmetoden för det andra fallet, men också den aktuella nationalekonomiska litteraturen genom att ha honom som föreläsare Detta och möjligheten att skriva två masteruppsatser, plus en hel del rapporter under våra studier underlättade vårt arbete som gav oss förstaplatsen i tävlingen."

Vad tror ni gjorde er till ett bra lag?

Tilman: "Definitivt vår starka kommunikation och respekt för varje lagmedlem! Vi var ganska ambitiösa när vi gick in i tävlingen, men vi ville ha kul och en upplevelse som ett lag i första hand. Även om vi aldrig har arbetat tillsammans tidigare, det gick väldigt bra."

Benjámin: "Alla var en viktig pusselbit för att skapa helheten."

Några ytterligare kommentarer eller tankar från dina erfarenheter av Econometric Game 2024?

Christina: "Även om det här var en tävling och ibland väldigt stressigt, så var det en bra stämning mellan de olika lagen och alla var vänliga och hjälpsamma.

Econometric Game

The Econometric Game arrangeras av studentorganisationen Actuarial Science, Econometrics & Operational Research (VSAE) vid Amsterdams universitet.

Årets fall togs fram av Bas van der Klaauw, Nadine Ketel och Paul Muller från "School of Business and Economics, Vrije Universiteit". The Econometric Game 2024 hölls den 17–19 april, 2024. 30 lag deltog i tävlingen.
The Econometric Game website (på engelska)