Studentkonto och uppkoppling

Ditt elektroniska konto som student i Lund

Lunds universitet erbjuder ett antal elektroniska tjänster och resurser för att underlätta ditt arbete som student. Du får bland annat ett studentkonto som du använder för att logga in på Studentportalen, komma åt din webbmejl med mera.

Studentkontot skapas när du blir registrerad som antagen vid Lunds universitet. När kontot är skapat skickas e-post om hur studentkontot aktiveras till den e-postadress som du angav när du gjorde din ansökan til Lunds universitet.

Genom ditt studentkonto får du ett e-postkonto med 25 GB utrymme, tillgång till trådlöst nätverk och Googles eget Officepaket med mera. Du kan nå de flesta av dessa elektroniska resurser genom att logga in på student.lu.se.

Läs mer om studentkontot på universitets webbplats

Trådlöst nät på universitetet

Vid Lunds universitet finns det trådlösa nätverket Eduroam som du når genom att logga in med ditt Studentkonto. Observera att du måste lägga till ”@lu.se” efter ditt användarnamn för att kunna logga in, exempel: ”fek09pha@lu.se” eller "ab1234cd-s@lu.se".

Läs mer om det trådlösa nätet på lu.se

Den som varken är student eller anställd på högskolenivå kan få en tillfällig inloggning. Välj det trådlösa nätverket LU Guest. Du registrerar dig via SMS eller mejl och får en kod som varar i högst 12 timmar.

Läs om hur du ansluter dig till LU Guest

IT-tjänster, support och driftinformation

LU Servicedesk erbjuder support mellan klockan 08.00 och 17.00 helgfri måndag till fredag. Ärenden tas emot via självbetjäningsportal, telefon och e-post. 

Kontaktinformation

LU Servicedesk
Självbetjäningsportal och driftinformation hittar du på support.lu.se

Tel. 046-222 90 00

servicedesk@lu.se

Senast uppdaterad: 2019-07-03