Massives vd om dataspel, affärer och ledarskap: ”Våga tro att du är briljant”

Publicerad: 2020-10-01

I höstens första upplaga av Ekonomihögskolans webbinarieserie ”Morning talks” träffade vi David Polfeldt, vd för Massive Entertainment, där han resonerade om allt från varför svenska spelbolag i stor utsträckning ägs av utländska investerare, till hur man blir riktigt bra på det hantverk som det är att göra spel.

Foto: Tove Eriksson

– Det är skillnad på att betrakta och delta. Det räcker inte att ”bara” spela mycket spel för att få jobb inom spelbranschen. Det är på samma sätt som att titta nonstop på film hela dagarna inte gör att du blir en bra filmregissör. Man behöver ge sig in i själva hantverket och förstå hantverket bakom filmerna eller dataspelen. Då kan man ha en spikrak karriär framför sig, säger David Polfeldt och tillägger:

– Världens mest unika resurs är skickliga programmerare. De kan få jobb var som helst.

Samtalsledare under webbinariet var Louise Larsson, kommunikatör på Ekonomihögskolan, och deltog gjorde även informatikern Markus Lahtinen.

– Den här branschen omsätter i dag ungefär 160 miljarder dollar. Det kan låta abstrakt, så det kan översättas till ungefär 53–54 öresundsbroar, eller ungefär 40 procent av Sveriges BNP. Den här branschen är definitivt en tungviktare i dag, säger Markus Lahtinen, universitetsadjunkt i informatik på Ekonomihögskolan.

– De viktigaste upptäckterna inom spelbranschen är inte gjorda i dag. Branschen och det den producerar kommer bli ännu större än vad det är nu. Vi är fortfarande bara i början, säger David Polfeldt.

Se sändningen i efterhand

Saxat från sändningen:

Ledarskap som lagspel

David Polfeldt:
– När jag blev chef försökte jag läsa en massa managementhandböcker. De flesta var ganska dåliga, tills jag började läsa på om elitidrottspsykologi. Där jobbar man med management på ett sätt där man ser att spelaren har för avsikt att vara världsbäst. Hur ska då jag som coach ta till vara på den kraften och samtidigt göra nägon till en lagspelare? Det finns ett starkt egocentriskt drag hos folk på elitnivå, men de blir bättre av att förstå teamets behov. Det bygger på att man tror att folk är briljanta och att de har en vilja att vara fantastiska. Och så börjar man leta i det i stället för att tro det omvända, att folk behöver bli styrda. Jag tror inte alls det.

Auktoriteter och beslut

David Polfeldt:
– Jag har varit konsekvent i att ingen bestämmer över mig. Det har gjort att jag kallats diva och primadonna, men jag har inte varit divig. Jag har sagt till koncernchefen på Ubisoft att ”jag hör vad du vill, men jag behöver förstå varför detta är bra för mina hantverkare”. Det är inte det att jag säger nej, utan jag har en önskan att bli bättre utbildad i varför någon vill att något ska bli på ett visst sätt.

Markus Lahtinen:
– Det jag hör David säga är att han gör sitt yttersta för att skydda sina medarbetare. Och genom att lita på medarbetarna så gör de en bättre produkt som i sin tur blir älskad av publiken.

Dataspel som investering och business

David Polfeldt:

– Det vi har haft ont om i spelbranschen är faktiskt skickliga affärsmän och affärskvinnor. Vi som varit med ett tag har ju varit misstänkliggjorda outsiders. Det fanns inget tydde på att det här skulle bli stor business en dag och det har vi lidit lite av i Sverige. Det svenska näringslivet har haft svårt att förstå branschen och varit livrädda för att investera. Tittar man på de flesta stora svenska spelstudios så ägs de av utländska företag i dag. Vi har tappat en hel där och i stället har det varit Microsoft och andra som investerat. Där finns en nisch som man kan fylla om man vill och vågar.

– Spelindustrin är en bransch som kräver mycket riskkapital. Man behöver ligga ute med en miljard för att få ett spel. Det är skrämmande för de flesta. Det som behövs i spelbranschen i dag är personer som försvarar den fronten. Jag är en sån person som struntar i pengarna, jag bryr mig bara om hantverket och kvalitet. Det funkade när branschen var omogen, men jag hade verkligen varit betjänt av en kollega som har koll på saker som: hur skyddar vi värdet? Hur kapitaliserar vi på det? 

– Aktiemarknaden skulle behöva utbildas i att spelbranschen inte kan vara kvartalsdriven. Det är direkt kontraproduktivt. Utvecklingscyklerna är så långa. Den typen av spel som jag gör tar tre till fem år att göra, och då är det lika lång tid av ökande risk. Om någon försöker få till en bra kvartalsrapport i det så skadar man projektet. Här har Ubisoft lyckats ganska bra genom att ha hög svansföring mot börsen. Andra försöker producera kortsiktigt och det enda sättet att göra det är att dra ner på personalen. Här finns en del att jobba med.

Drömmar och drivkrafter

Markus Lahtinen:
– Jag har ett obönhörligt intresse av att lära mig nytt och synnerhet att läsa nyheter. Det ger mig mycket energi, samtidigt som det är ett sätt att bevara arbetsglädje och skapa idéer.

David Polfeldt:
– Jag drömmer hela tiden om saker jag ska göra och projekt jag ska starta. Men det viktigaste i det här sammanhanget är att det tog mig ganska lång tid att vara bekväm med att drömma. När man drömmer stort så tar man också en risk, en risk att göra bort sig. Det som ofta hindrar folk från att göra fantastiska saker är rädslan för skammen, skammen som kommer sig av att misslyckats med något man sagt att man skulle klara av.

– Om det är någonting jag skulle velat fått lära mig när jag var yngre så är det att det coolaste är att våga drömma, sen är det skit samma om det lyckas eller ej. Det är lätt att säga att ”det kommer gå dåligt”. Det kan vem som helst säga. Men det är otroligt modigt att våga säga att ”det här kommer gå bra”.

– Det är de personerna som skapar sådant som är viktigt för människan. Nån sa:
”Jag tycker vi bygger en katedral” och fick svaret ”det verkar omöjligt”. Men så gjorde man det.
Nån sa: ”Vi ska göra världens bästa spel” och fick svaret ”du kommer göra bort dig”. Och så gjorde vi det och lyckades.

– Min bok är ett hyllningstal till det, till att våga drömma, våga riskera att göra bort sig. Det är den enda vägen framåt. Tänk på dig själv som briljant och våga tro att du har lösningen.

Om Morning talks

David Polfeldt, vd för spelbolaget Massive och författare, samtalade med moderator Louise Larsson och informatikern Markus Lahtinen från Ekonomihögskolan den 29 september i ett direktsänt frukostseminarium.

Ämnet var ”från underdog till miljardindustri” och tog upp saker som ledarskap, kreativitet och investeringar i spelbranschen.

Morning talks är en seminarieserie som sänds via webben, där kunniga forskare och företagare spanar och samtalar om aktuella ämnen – ihop med publiken som kan skicka in frågor på distans.

Här kan du läsa mer om tidigare samt kommande sändningar av Morning talks

Mer information

Vill du veta mer? Du kan se hela samtalet i efterhand via Youtube.

Se hela sändningen på Youtube

David Polfeldt är aktuell med självbiografiska boken The Dream Architects som tar oss med från IT-boomen vid millennieskiftet fram till dagens otroligt snabbväxande spelindustri.

Läs mer om The Dream Architects