Från Zoom-rum till det efterlängtade klassrummet

Publicerad: 2022-04-25

Fyra terminer har gått sedan pandemin fick universiteten i Sverige, inklusive Ekonomihögskolan i Lund, att ställa om över en natt. Tidigare har vi skrivit om hur universitetslektor Blerim Emruli upplevt förändringen i undervisningen. På andra sidan föreläsningssalen sitter studenter, som också påverkats av omställningen. Vi har träffat Anna Gustafsson från Grästorp, som nu läser termin två på Ekonomie kandidatprogrammet. Som en följd av pandemin, hade hon hade hon fram tills nyligen aldrig haft undervisning i skolans lokaler.

Efter studenten 2019 hann Anna ha ett halvår av resande innan pandemin gjorde entré. Hon vände hemåt och fick möjligheten att bli klasslärare för en årskurs sexor på sin gamla grundskola. De ämnen som hon undervisade i hade inte så mycket med ekonomi att göra, men hon är övertygad om att erfarenheter inom ledarskap, att tala inför publik och att arbeta pedagogiskt är något hon kommer ha stor nytta av även i framtiden.

Under gymnasietiden bestämde hon sig för att det var studieorterna Lund eller Uppsala som det stod emellan. Främst för att hon var mån om att få ta del av en kvalitativ utbildning, som är attraktiv på arbetsmarknaden, samt att få testa på ett rikt studentliv.

– Att valet slutligen föll på Lund berodde mycket på att jag alltid gillat Skåne, med närheten till Danmark och havet. Det lockade att jag inte kände någon som läst här tidigare, då jag på så vis har chans att få bilda min egna uppfattning. Jag såg det även som en fördel att Lund har ett universitet med många internationella studenter, säger Anna.

Även om hennes ursprungliga plan var att resa mer under sitt sabbatsår, så kände hon att det inte längre gick att vänta ut pandemin.

– Det var läge att komma tillbaka till plugget och jag kände ny motivation. Jag såg fram emot universitetsstudier – och allt var det livet innebär – extra mycket efter att själv ha arbetat på en skola.

Ny i en stad under pandemin

Anna kände sig aldrig speciellt nervös inför flytten till Lund under hösten 2021, och den lagom stora storleken på Lund som stad bidrog till att hon snabbt kände sig som hemma. Trots att hon flyttade till en helt ny plats mitt under en pandemi, så upplevde hon att det inte påverkade henne så mycket.

– Det jag var lite orolig för var snarare hur det skulle vara att hitta nya vänner i en pandemitid där mycket av studentlivet var nedstängt, samtidigt som man dessutom hade alla föreläsningar online. Lyckligtvis blev jag positivt överraskad av novisch-veckan på Ekonomihögskolan, där jag lärde känna massvis med underbara människor. Eftersom de allra flesta var nya i staden märktes det att många hade ett intresse av att hitta nya vänner och umgås utanför skolan, vilket gjorde det hela lättare, säger Anna. Hon fortsätter:

– Jag bestämde mig tidigt för att engagera mig både i skolans studentkår Lundaekonomerna och även i Lunds nation, vilket också var till stor hjälp när det kom till att träffa nya människor och lära känna en helt ny stad!

 

Bild: Lundaekonomerna

Lärdomar från distansundervisningen

Pandemin med dess restriktioner har varit en omställning för många, oavsett i vilken situation man befunnit sig i. För Anna innebar distansundervisningen på universitet bland annat en stor flexibilitet och möjlighet att ofta kunna åka hem till sin familj och hälsa på. Men, det fanns förstås även vissa utmaningar med den digitala undervisningen.

– För min del har de största utmaningarna varit att vara disciplinerad och att prioritera rätt. När dagarna är relativt fria blir det lätt att tro att dygnet har fler än 24 timmar och att man hinner med mer än vad som är möjligt. I en studentstad som Lund finns det dessutom alltid andra saker att göra, i stället för att plugga, och distansen gjorde det helt klart svårare att göra rätt prioriteringar vad gällde skolan och studierna.

I dag är hon tacksam över att hon fått arbeta med sin disciplin, speciellt med tanke på att det finns stunder när motivationen brister. Anna löste detta genom att tänka mer långsiktigt och sätta upp både mål och delmål.

Distansundervisningen har även bidragit till att Anna har upptäckt att det är roligare att lära tillsammans med andra. För att kompensera för att föreläsningarna var digitala så mötte hon ofta upp kurskamrater och kompisar på Ideon eller AF-borgen för att plugga, för att göra det onormala läget så normalt som möjligt. 

 

Blickar framåt mot ett soligt studentliv

Nu har skolan äntligen öppnat upp. Trots att det tagit längre tid än vad Anna önskat så är hon glad över att distansundervisningen på heltid är över.

– Det känns såklart jätteroligt att skolan har öppnat upp igen. Det har varit trevligt att se att det faktiskt finns ansikten bakom ”antalet deltagare”-siffran i Zoom-rummen. Nu går det också lättare att ställa frågor till och interagera mer med föreläsarna.

De saker som har varit mest efterlängtade med att komma till campus har varit att få träffa alla sina kurskamrater på riktigt. Anna flikar in att det säkert är en del personer som man redan har stött på i verkliga livet utan att veta att man läser tillsammans. Hon ser även fram emot att få bättre rutin på sina studier och kunna lägga upp det mer likt en arbetsdag, då flexibiliteten som kom med distansstudier hade både sina för- och nackdelar.

Avslutningsvis fick Anna berätta vad hon hoppas att resterande del av hennes studietid bjuder på:

– Eftersom jag har ett par år kvar, så hoppas jag självklart att vi får vara på campus resterande delen av min studietid. Jag hoppas även att världen och Sverige får återhämta sig efter två tuffa år. På ett personligt plan ser jag fram emot sol och en vår fylld med roliga studentevenemang! avslutar Anna.

 


Läs andra artiklar om pandemin

Informatics teacher on digital education: "Learning from each other is the key"

Tre utmaningar för chefens ledarskap efter pandemin

Informatiksprofessorn om den hybrida arbetsplatsen och balsensen mellan jobb och fritid

Forskning här och nu – om svenskarnas attityder och beteenden under pandemins restriktioner

Över tusen deltagare på Ekonomihögskolans globala nätkurs om Afrika

 

Namn: Anna Gustafsson
Ålder: 22 år
Hemstad: Grästorp, Västra Götaland
Studerar: Termin 2 på Ekonomie kandidatprogrammet
Övrigt: Aktiv i Lundaekonomerna

Ekonomie kandidatprogrammet

Vill du veta mer om Ekonomie kandidatprogrammet? Läs mer här!