Ekonomihögskolan rankas bland de bästa handelshögskolorna i Europa

Bild på fasad vid huvudingången till Ekonomihögskolan med trä, blå himmel och motljus. Fotografi Charlotte Carlberg Bärg

För första gången kvalar Ekonomihögskolan vid Lunds universitet in på ”Financial Times European Business Schools 2020 ranking”. I stark konkurrens rankas nu skolan som nummer 75 i Europa.

Måndagen den 7 december riktade tidningen Financial Times (FT) återigen strålkastarna mot de europeiska handelshögskolorna. Ekonomihögskolan i Lund har två magisterprogram som nyligen rankats av FT, och nu har hela skolan jämförts med konkurrenterna – med mycket fina resultat.

– Det här är goda nyheter i slutet av ett år som har testat oss alla i vår förmåga att vara både flexibla och uthålliga. Financial Times rankning blir ett perfekt tillskott till de andra rankningar som vår fakultet redan har. Att vara bland de 100 bästa handelshögskolorna i Europa är ingen liten bedrift. Jag vill verkligen ge en stor eloge till våra lärare och begåvade studenter och alumner som gör det här möjligt, säger Kristina Eneroth, prorektor på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Rankingen för europeiska handelshögskolor baseras på de totala poängen som varje lärosäte har uppnått i tidigare rankningar som Financial Times gör. Ekonomihögskolan når en 75:e plats på listan baserat på rankningen av magisterprogrammet i International Strategic Management. Den rankningen baseras i sin tur på vad alumner – tidigare studenter – säger om sin utbildning tre år efter examen. De svarar på frågor om vad deras utbildning har gett dem, hur deras karriär har tagit fart, vad de tjänar och hur de värderar sin utbildning.

Hela listan: European Business School Ranking 2020 – ft.com

Mer om FT-rankingen

Detta är den 17:e årliga Financial Times-rankningen av europeiska handelshögskolor. Rankingen baseras på skolornas kombinerade prestation i FT:s fem huvudrankningar för program 2020: MBA, Executive MBA (EMBA), Masters in Management (MiM) och de två rankningarna inom uppdragsutbildning (executive education). Rankningar i nätburen MBA och Master in Finance ingår inte. Detta gör att Ekonomihögskolan mer eller mindre når sin position enbart baserat på magisterutbildningen i International Strategic Management.

Rankningen inkluderar enbart europeiska lärosäten och beräknas efter att man tagit bort icke-europeiska skolor för var och en av de nämnda huvudrankningarna. MBA, EMBA och MiM står för 25 procent vardera av varje skolas totala resultat. För uppdragsutbildning står poängen för skräddarsydda respektive öppna program för 12,5 procent vardera.

Rankningen mäter skolornas kvalitet samt bredd i programmen. I år har kvalitet fått större tonvikt så att lärosäten som erbjuder utbildning av hög kvalitet, men inte tillhandahåller alla de olika kurserna som ingår i rankningen, fortfarande kan prestera starkt totalt sett.

Rankad 1:a och 2:a är HEC Paris och London Business School.

Källa: European Business School Ranking 2020