lu.se

Ekonomihögskolan

Lunds universitet

ASSA ABLOY

Jobbar med relationsbyggande på lång sikt

 

På ASSA ABLOY träffade vi Tove Torbjörnsdotter, Head of Talent Acquisition
Human Resources. Foto: Anna Löthman

Om ASSA ABLOY

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar och erbjuder mekaniska och elektromekaniska lås, digitala dörrlås, säkerhetsdörrar, entréautomatik, hotellsäkerhet och lösningar för säker identifiering, främst inom identitets- och passerkontroll, samt en rad andra relaterade produkter och tjänster.

ASSA ABLOY har egen verksamhet i över 70 länder och auktoriserade återförsäljare över hela världen. Sedan koncernen bildades 1994 har ASSA ABLOY utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med omsättning på 71 miljarder SEK och omkring 47 000 anställda.

Inom ASSA ABLOY står  innovation och produktutveckling i centrum. Företaget har vid tre tillfällen under de senaste fem åren funnits med på Forbes lista över världens 100 mest innovativa företag.

Om att vara partner till Ekonomihögskolan

— Det är otroligt värdefullt för ASSA ABLOY att vara partner till Ekonomihögskolan, säger Tove Torbjörnsdotter. I våras hade vi tre  studenter som gjorde internships, inom HR, PA och Finans, och vi vill gärna utöka till fler områden. De vi hittills haft förmånen att ta emot har visat sig fungera otroligt bra i vår organisation, där de får projekt som verkligen är viktiga för ASSA ABLOY och där de måste leverera. De studenter som lyckas bra kan mycket väl bli våra framtida anställda.

Exempel på vad medarbetarna på ASSA ABLOY uppskattar bland de aktiviteter som erbjuds via Ekonomihögskolans partnerskap är seminarier, mässor och casetävlingar.

— Jag har kollegor här på ASSA ABLOY som gärna engagerar sig i casetävlingar och generellt är det ett stort intresse för det som händer på Ekonomihögskolan, menar Tove. Tove nämner också att de har idéer om hur de kan öka engagemanget som genom att vara värdföretag för en nätverksträff till exempel.

Tove som jobbar med employer branding är mycket intresserad av varumärkesfrågor.

— Ett varumärke är så mycket mer än en logotyp, säger Tove. Varumärket är verksamhetens DNA. För att stärka vårt varumärke inom employer branding och attrahera nya framtida medarbetare är det viktigt för oss att träffa studenter och få chans att berätta vilka vi är och vad vi gör. Vi ser vårt samarbete med Ekonomihögskolan som långsiktigt och  Ekononomihögskolan ett starkt varumärke som vi gärna syns tillsammans med.

Intresset för de utbildningar och aktiviteter som finns på Ekonomihögskolan är stort.

—När jag deltog i arbetet kring en casetävling på temat hållbarhet insåg jag hur mycket jobb det ligger bakom och eftersom vi var flera från ASSA ABLOY som var med var det riktigt kul. I framtiden fortsätter vi gärna med liknande samarbeten inom hållbarhet, innovation, digitalisering och ledarskap.