lu.se

Ekonomihögskolan

Lunds universitet

PwC

Ett gränssnitt mellan näringsliv och akademi

 

På PwC i Malmö träffade vi Måns Liljenlov, Relations Manager och Eva Carlsvi, Partner på PwC.
Foto: Anna Löthman

Om PwC

PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatte- och affärsrådgivning. Koncernen har cirka 50 000 kunder som består av globala företag, stora företag och organisationer, små och medelstora företag och offentlig sektor. PwC har 100 kontor i landet och 3 700 medarbetare.

PwC Sverige ingår i det globala PwC-nätverket som finns i 157 länder och har cirka 223 000 medarbetare. Som medlem i PwC-nätverket ges tillgång till resurser, metoder, kunskap och expertis inom hela det internationella nätverket.  

Om att vara partner till Ekonomihögskolan

Måns Liljenlov och Eva Carlsvi på PwC behöver inte fundera särskilt länge på vad som är positivt med att vara partner till Ekonomihögskolan. PwC vill synas, ingå i ett värdefult nätverk, hitta presumtiva medarbetare och kunder, få ökad kunskap i olika fora och ha koll på marknaden då det gäller studenter. Allt detta möjliggörs genom partnerskapet med Ekonomihögskolan. 

– Det blir ett gränssnitt mellan näringsliv och akademi och sådana här gränssnitt är så berikande, menar Eva. I kontakten med våra blivande och nuvarande  kunder kan vi relatera till akademin och prata om något annat än revison.

– Flera av våra kunder är också partners till Ekonomihögskolan, berättar Måns. Det gör att vi engagerar oss i varandras företag ännu mer och kommer nära i samarbetet.

PwC har utnyttjat möjligheten att samarbeta med Ekonomihögskolans forskare på olika sätt, bland annat hölls en alumni- och partnerträff på PwC i Malmö under hösten då Kerstin Enflo, docent i ekonomisk historia vid Ekonomihögskolan, kom och föreläste. 

– Det var givande på flera sätt, menar Måns. Vi träffade kunder och kollegor och uppdaterade oss om näringslivets historiska utveckling i regionen. Dessutom berättade vår kollega Rikard Jacobsson om vårt aktuella arbete med ”Cities of opportunities”, en kartläggning av vad som spelar roll för ekonomisk attraktivitet för en stad.  

PwC:s redan starka varumärke, kan det på något sätt förstärkas av samarbetet med Ekonomihögskolan?

– Vi delar värdegrunder, säger Eva. Det är värdefullt för oss att visa att vi tar samhällsansvar och då ett företag samarbetar med högre utbildning så vinner självklart varumärket på det. Vi berättar gärna att vi är partner till skolan. Vi vill synas även i de sammanhangen och kunna berätta för studenter och forskare vem vi är. Vi deltar gärna i exempelvis Lundaekonomernas arbetsmarknadsdagar för att stimulera vårt employer branding arbete.