Morning talks: Utmaningar för handeln – från corona och in i framtiden

Webbinarium

Hur har detaljhandeln påverkats av det nya coronaviruset och dess efterverkningar? Hjälper konsumentinitiativ som #supportyourlocal? Och vad hände med allt prat om att handla mindre och mer hållbart?

Till livestreamingen på Youtube-kanalen

Det och mycket mer diskuterar vi i första upplagan av Morning talks - Ekonomihögskolans nya seminarieserie på webben. Ta del av de senaste spaningarna om coronas effekter på samhället.

Möt marknadsföringsprofessorerna Johan Anselmsson och Ulf Johansson, båda med mångårig erfarenhet av att studera marknadsföring och handelns utmaningar. Samtalet leds av Eleni Cronström som driver kommunikationsbyrån Cronström & Co och brinner för värdeskapande samtal.

Vad vill du fråga Johan och Ulf om handelns utmaningar? Skicka gärna in frågor på förhand eller chatta live.

Praktisk information

Var: Via öppet event på Ekonomihögskolans kanal på Youtube.

Till livestreamingen på Youtube-kanalen

Till Youtube-kanalen

När: Tisdag 12 maj klockan 09.00–10.00. Vi börjar samtalet 09.05.

Hur: Livesänt samtal med forskare och moderator. Du följer samtalet genom att gå in via länken till liveströmmen på Youtube och har möjlighet att diskutera och ställa frågor via chatten. Ingen anmälan eller registrering krävs.

Frågor: Vad vill du fråga Johan och Ulf? Mejla gärna till event@ehl.lu.se. Du kan också ställa frågor direkt på Youtube-eventet inför och under livestreamingen, men då måste du vara inloggad på Youtube med ditt Google-konto.

Kostnad: Gratis.

Kom-i-håg: Lägg till webbinariet i din kalender i Outlook genom att klicka här

Mer om talarna

Ulf Johansson

Professor i företagsekonomi med inriktning på marknadsföring vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. En av programcheferna för International Marketing and Brand management, ett av Sveriges mest populära masterprogram i marknadsföring. Leder det tvärvetenskapliga Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet. Intresserar sig för varumärken, internationalisering, innovationsledning och utveckling av affärsmodeller. Forskar om innovation och marknadsstrategier i förändring inom handelsföretag samt om den fysiska butikens roll och framtid. Har i många år forskat om Ikea.

Läs mer om Ulfs forskning i vår forskningsportal

Johan Anselmsson

Professor i företagsekonomi med inriktning på marknadsföring vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Biträdande prefekt och ansvarig för undervisning och forskning inom marknadsföring på Ekonomihögskolan. Aktiv som forskare inom Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet. Intresserar sig för varumärken och varumärkeskapital, det vill säga hur starka varumärken kan skapa kundlojalitet, försäljning och lönsamhet. Forskar just nu främst på handel och handelsplatser.

Johan vill gärna se att forskningsresultat kan användas i den praktiska verkligheten och har liksom kollegan Ulf samarbetat mycket med organisationer och företag inom såväl undervisning som forskning.

Läs mer om Johans forskning i vår forskningsportal

Eleni Cronström

Driver och äger kommunikationsbyrån Cronström & Co och är medgrundare till Vi & Vänner – en talarförmedling med säte i Skåne. Dessutom är Eleni alumn från Lunds universitet och har själv en bakgrund inom ekonomi.

Eleni är en erfaren moderator som brinner för värdeskapande möten och smarta samtal.

 

12 maj 2020
09:00–10:00

Lokal

This is an online meeting.

Kontakt

Alma Bergil

alma.bergil@ehl.lu.se

Telefon: +46 46 222 06 02