Influerarnas marknad, konsumtionskulturen, samhället och juridiken

Konferens

Influencers, eller influerare, har blivit ett begrepp vi hör i alla möjliga sammanhang, både i negativa och vurmande termer. Hur står det till med denna växande verklighet rent marknadsmässigt, juridiskt, sociokulturellt, samhälleligt och politiskt? Är du nyfiken på att förstå influerar-marknaden från detta breda perspektiv är denna dagskonferens något för dig.

Välkommen till konferensen Influerarnas marknad, konsumtionskulturen, samhället och juridiken

Genom att engagera både forskare, praktiker, bransch-aktörer, och influerare själva, söker vi under dagen svar på frågor som: 

  • Är influerare verkligen ett seriöst yrkesval? 
  • Vad gör det med en människa att leva som influerare? 
  • Vad gör det med medborgaren, konsumenten och människan att leva i ett influerar-samhälle?
  • Var går gränsen mellan en personlig rekommendation och marknadsföring? 
  • Hur tydligt måste influeraren märka sina inlägg? 
  • Vem eller vilka är ansvariga vid influerar-marknadsföring?
  • Vad bör beaktas vid avtalsskrivning med en influerare?
  • Hur ser influerarens arbetsvillkor ut? 
  • Vad gäller skatterättsligt om influeraren får produkter som denne förväntas marknadsföra? 
  • Vad händer när influerare blir politiska? 
  • Kan influerare vara ett hot mot demokratin?

Program för dagen

09.00 - 09.30 Registrering och kaffe

09.30 - 09.40 Välkommen och inledning

Ulf Johansson, professor, föreståndare för Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet samt vice rektor vid Ekonomihögskolan

09.40-10.00 Panelsamtal Tema I - Influerarmarknadsföring

Språk: Svenska
Moderator: Sofia Ulver docent vid Ekonomihögskolan

Magnus Noord, VD på ProAd Sweden AB, ett influencersnätverk med inriktning mot matprofiler

Evelina Hammelfelt, receptkreatör, entreprenör, föreläsare & holistisk kostrådgivare på Foodgeekz

10.00-11.30 Tema II- Digital markets, digital labour.

Språk: Engelska
Moderator: Carys Egan-Wyer, postdoc vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet och Sustainable Influencer @Buy_Less_Be_More

Riikka Murto, forskare vid Center for Market Studies, Handelshögskolan i Stockholm
Johan Nilsson, forskare vid Center for Market Studies, Handelshögskolan i Stockholm
A market perspective on influencer marketing 
(Medförfattare: Hans Kjellberg)

Gabriella Nilsson, docent i etnologi vid Institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet
Set in motion. Narratives of accelerating into digital influencers

Paus

 

Karin Winroth, docent i företagsekonomi vid Södertörns Högskola.
Building brands and international ventures through social media
(medförfattare Tommy Larsson Segerlind, lektor vid Södertörns Högskola)

Dr. Ashleigh McFarlane, Lecturer, Edinburgh Napier University
#50+ fashion Instagram influencers: cognitive age and aesthetic digital labours
(Medförfattare Emma Samsioe, Biträdande universitetslektor, Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet)

11.30-12.45 Lunch

12.45-14.45 Tema III- Influencermarknadens juridiska och etiska komplexitet

Språk: Svenska
Moderator: Ulrika Wennersten, universitetslektor vid Ekonomihögskolan

Stefan Widmark, advokat och Filip Jerneke, jur. kand på Westerberg & Partners
Ansvaret för influencerreklamen samt gränsdragningen mot yttrandefriheten

Elisabeth Trotzig, reklamombudman och Gunilla Welander, jurist
Reklamombudsmannens praxis gällande influncermarketing

Jenny Persson, Skatteinformatör på Skatteverket
Skatteregler för influerare

Paus

 

Åsa Ericson Hedström, bolagsjurist på Fiskars Group AB
Influencermarknadsföring och avtalsskrivning - utmaningar och möjligheter ur ett internationellt perspektiv

Andreas Inghammar, docent vid Ekonomihögskolan
Influencerns arbetsvillkor – arbete eller företagande, konsekvenser av att skörda frukterna på olika vis

14.45-15.15 Kaffe

15.15-17.00 Tema IV - Influencers, makt och demokrati

Språk: Engelska
Moderator: Sofia Ulver docent vid Ekonomihögskolan

Elsa Hedling, postdoktor vid Statsvetenskapliga institutionen, Lunds universitet
Embodying Military Muscles and a Remasculinized West: Influencer Marketing, Fantasy and “the Face of NATO (medförfattare Emil Edenborg, Sanna Strand)

Mia-Marie Hammarlin, docent vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet
Influencers and the anti-vaccination movement

Tina Askanius, docent vid Institutionen för Konst, Kultur och Kommunikation (K3), Malmö universitet & Institut för Framtidsstudier 
The Alternative Influence Network (AIN) of the Swedish far-right on YouTube – a network analysis (medförfattare Hernan Modani, Jullietta Stoencheva)

2 december 2022
09:00–17:00

Lokal

EC3:207
Holger Crafoords Ekonomicentrum EC3
Tycho Brahes väg 1
223 63 Lund

Anmälan

Anmälan är stängd.

Kontakt

Ulrika Wennersten

ulrika.wennersten@har.lu.se